أساليب المعاملة الوالدية کما يدرکها الأبناء وعلاقتها بانفعال الغضب لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة الليث

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

تخصص التوجيه والإرشاد النفسي

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن مستوى أساليب المعاملة الوالدية المدرکة لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة الليث، والتعرف على العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية المدرکة وانفعال الغضب لدى طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة الليث؛ ولتحقيق أهداف الدراسة، استخدم الباحث المنهج الوصفي الارتباطي، وقد تمثل مجتمع الدراسة في طلاب المرحلة الثانوية بمحافظة الليث، والبالغ عددهم (2399) طالبًا، وتم اشتقاق عينة عشوائية بلغت (350) طالبًا، طبق عليها مقياس أساليب المعاملة الوالدية (إعداد: الزبيدي 2015)، ومقياس الغضب (إعداد: الشناوي والدماطي 1993)، وتوصلت الدراسة إلى أن أساليب المعاملة الوالدية من حيث مستوى إدراکها من قبل الأبناء جاءت في صورة الأب على النحو التالي:  (التقبل– المساواة– الرعاية– الديمقراطية- التسامح)، وفي صورة الأم  (التقبل– الرعاية – المساواة – الديمقراطية - التسامح)، وإلى وجود علاقة ارتباطية عکسية (سالبة) ذات دلالة إحصائية  عند مستوى المعنوية (0.01) بين الدرجة الکلية لمقياس أساليب المعاملة الوالدية (صورة الأب، صورة الأم)، وبين الدرجة الکلية لمقياس الغضب، مما يشير إلى أنه کلما ارتفعت درجات مقياس أساليب المعاملة الوالدية لدى الطلاب، انخفض مستوى الغضب لديهم.
الکلمات المفتاحية: أساليب المعاملة الوالدية، انفعال الغضب، المرحلة الثانوية.
Abstract:
Parenting Styles as Perceived by Sons and their Relation to the Anger Emotion among Secondary School Students in Al-Lith Governorate
This study set out to investigate the extent of parenting styles as perceived by secondary school students in Al-Lith Governorate, and to examine the relationship between perceived parenting styles and anger emotion among secondary school students in Al-Lith Governorate. In order to achieve these aims, the descriptive correlational approach was employed. The population of the study included all secondary school students in Al-Lith Governorate amounting 2399 students, from which a random sample consisting of 350 students was selected to participate in the study. Data collection was carried out by means of a parenting styles scale (developed by: Al-zubeady, 2015), and an anger scale (developed by: Al-Shennawy and AL-Damaty, 1993). The results revealed that the levels of parenting styles perceived by sons for their fathers were in the following ranking (acceptance, equality, care, democracy, tolerance), and for their mothers were in the following ranking (acceptance, care, equality, democracy, tolerance). Moreover, a statistically significant negative correlation at the level 0.01 of significance was found  between the overall score of parenting styles scale (perception of the father and perception of the mother) and the overall score of anger scale, which indicates the higher the scores of the parenting styles among students, the lower their anger levels were.
Keywords: Parenting styles- Anger emotion- Secondary school.

الكلمات الرئيسية