التفکير المتفتح النشط وعلاقته بالتسويف الأکاديمي لدى طلاب الجامعة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

کلية التربية - جامعة دمياط علم النفس التربوي

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين التفکير المتفتح النشط والتسويف الأکاديمي لدى طلاب الجامعة. وتکونت العينة من (157) طالباً وطالبة بالفرقة الثالثة بکلية التربية جامعة دمياط. وتکونت أدوات الدراسة من مقياس التفکير المتفتح النشط، ومقياس التسويف الأکاديمي. وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى کلاً من التفکير المتفتح النشط  والتسويف الأکاديمي لدى طلاب الجامعة أقل من المتوسط، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفکير المتفتح النشط والتسويف الأکاديمي تعزى لمتغير النوع (ذکور / إناث)، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفکير المتفتح النشط تعزى لمتغير التخصص الدراسي (علمي / أدبي)، توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التسويف الأکاديمي تعزى لمتغير التخصص الدراسي (علمي / أدبي) لصالح طلاب التخصص الأدبي، لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفکير المتفتح النشط تعزى لمتغير مکان السکن (ريف / حضر)، توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التسويف الأکاديمي تعزى لمتغير مکان السکن (ريف / حضر) لصالح الحضر، وتوجد علاقة سالبة دالة إحصائياً بين التفکير المتفتح النشط والتسويف الأکاديمي لدى طلاب الجامعة.
الکلمات المفتاحية: التفکير المتفتح النشط، التسويف الأکاديمي، طلاب الجامعة.


Actively open-minded thinking and its relationship to
academic procrastination among university students
Abstract:
The study aimed to identify the relationship between actively open-minded thinking and academic procrastination among university students. The sample consisted of (157) male and female students in the third department of the Faculty of Education, DamiettaUniversity. The tools of the study consisted of the actively open-minded thinking scale and academic procrastination scale. The study found that level of actively open-minded thinking and academic procrastination among university students is below average, There are no statistically significant differences in actively open-minded thinking and academic procrastination due to the variable gender differences (male / female), There are no statistically significant differences in actively open-minded thinking due to the variable of study specialization (scientific / literary), There are differences of statistical significance in the academic procrastination due to the variable of study specialization (scientific / literary) for students of literary specialization, There were no statistically significant differences in actively open-minded thinking due to the variable of place of residence (rural / urban), There are statistically significant differences in academic procrastination due to the variable of place of residence (rural / urban) for the benefit of the urban and There is a statistically significant negative relationship between actively open-minded thinking and academic procrastination among university students.
Keywords: actively open-minded thinking, academic procrastination, university students 

الكلمات الرئيسية