الممارساتُ المرتبطة بالواجبات المنزليّة لدى مُعَلِّمي الدِّراساتِ الاِجتماعيّةِ

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

کلية التربية جامعة السلطان قابوس

المستخلص

هدفتِ الدراسة إلى التعرُّف على الممارسات المرتبطة بالواجبات المنزلية لدى معلِّمي الدراسات الاجتماعية بمحافظة ظفار بسلطنة عمان، بالإضافة إلى معرفة أثر مُتَغيّرَي النوع والخبرة التدريسية.                                                  
ولتحقيقِ أهداف الدراسة استخدمَ الباحثان المنهجَ الوصفيّ، حيث قاما  بإعداد استبانة مُکَوَّنةٍ من (58) عبارة مُوَزَّعةٍ على (5) محاور هي: أهداف الواجبات المنزلية، معايير الواجبات المنزلية، نوع الواجبات المنزلية، طرق تصحيح الواجبات المنزلية، الصعوبات التي تواجه المعلِّمين مع الواجبات المنزلية. وبعد التأکُّد من صدق أداة الدراسة وثباتها تمَّ تطبيقها على عيّنة الدراسة المکوَّنة من (187) معلِّماً ومعلِّمةً من معلِّمي الدِّراساتِ الاجتماعيّةِ بمدارس الحلقة الثانية من التَّعليمِ الأساسيِّ بمحافظة ظفار.
أظهرتْ نتائجُ الدراسة أنَّ درجةَ الممارسات المرتبطة بالواجبات المنزليّة لدى معلِّمي الدراسات الاجتماعيّة بلغَتْ (3.64) أي بدرجةٍ کبيرة، کما أظهرتِ النتائجُ عدمَ وجودِ فروقٍ ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى الدلالة (α=0.05) بينَ الذکور والإناث في أربعة محاور من محاور الأبعاد التربويّة للواجبات المنزليّة باستثناءِ محور أهداف الواجبات المنزليّة الذي ظهرت فيه فروقٌ ذات دلالة إحصائيّة لصالحِ الإناث. في حين کشفتِ النتائجُ عن عدمِ وجودِ فروقٍ ذات دلالة إحصائيّة عند مستوى الدلالة(α=50.0) بينَ مستوياتِ الخبرة التّدريسيّة.
ويوصي الباحثان بالعمل على معالجة الصعوبات التي يعاني منها الحقل التربويّ والمتعلِّقة بالواجبات المنزليّة. کما قدَّمت مجموعةً من المقترحات للدراسات ِالمستقبليّة.
 
The Practices Related to Homework by the Social Studies Teachers’ in Dofar Governorate in Sultanate of Oman
Dr Saif bin Nasser bin Ali Al Maamari   Amal Ali Mohammed ALzwamari

Abstract: This study aimed to revealThe practices Related to homework by the Social studies teachers’ in Dofar Governorate in Sultanate of Oman. In addition,  the study attempts to examine the effect of a set of variables including gender and teaching experience.
 To achieve objectives of study the researcher used the descriptive methodology where the researcher prepared a questionnaire consisting of (58) items, which is divided into five dimensions : the objectives of homework, standards of homework,  the types of homework, and the ways of correcting homework, and the difficulties faced by teachers with homework. After checking the validity and reliability of the instrument, it was applied to the study sample consisting of (187) social studies teachers (males and females) from the Dofar governorate.       
       The result of the study showed that the teachers’ viewed that the degree of achieving the objectives of homework was high with the mean reached (3.17) which mean moderate. In addition, the teachers applied the standards of homework by high degree. Furthermore, the teachers give students different types of homework and also utilized different methods to correct homework. In addition, the data revealed no statistically significant differences at the level of significance (0.05=α) in the degree of knowledge of the dimensions  of homework can be attributed to variable of gender  in all dimensions with exception of " the  objectives of homework which has a statistical significance in favor of female teachers. However, the data revealed no statistically significant differences at the level of significance (0.05=α) in the degree of knowledge of the dimensions  of homework can be attributed to variable of teaching experience.

الكلمات الرئيسية