توکيد الذات وعلاقته بتقدير الذات لدى طالبات التربية العملية بجامعة أم القرى

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

جامعة أم القرى کلية التربية،علم النفس

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على العلاقة بين توکيد الذات وتقدير الذات لدى طالبات التربية العملية بجامعة أم القرى، حيث طُبِّق مقياس توکيد الذات  لوولب ولازاروس (Wolpe & Lazarus, 1966)، تعريب غريب (1983)، ودليل تقدير الذات لهودسون (Hudson, 1994) تعريب الدسوقي (2004)، وذلک على عينة مکونة من (239) طالبةً من طالبات التربية العملية بجامعة أم القرى، متوسط أعمارهنَّ (25,15) وانحراف معياري (2,769). ودلت النتائج على وجود فروق في تقدير الذات بين منخفضي توکيد الذات وکلٍّ من متوسطي ومرتفعي توکيد الذات، في اتجاه منخفضي توکيد الذات الأقل تقديرًا لذاتهم، وبين متوسطي ومرتفعي توکيد الذات في اتجاه متوسطي التوکيد الأقل تقديرًا لذاتهم. کما کان مستوى توکيد الذات لأفراد العينة متوسطًا، بينما کان تقدير الذات فوق المتوسط، کما استطاع توکيد الذات التنبؤ بتقدير الذات (0,505= β).
الکلمات المفتاحية: توکيد الذات، التوکيدية، تقدير الذات.
 
The relationship between assertiveness and self-esteem in female students enrolled in practicum education at Umm Al-Qura University
Salwa Abdulmohsen Abdullah Al-Majnooni, (Ph.D)
Assistant Professor of Psychology
College of Education, Umm Al-Qura University
Abstract:
     The present study aims to investigate the relationship between assertiveness and self-esteem in female students enrolled in practicum education at Umm Al-Qura University. The Assertiveness Scale developed by (Wolpe & Lazarus, 1966) (translated by Ghareeb, 1983) as well as the Index of Self Esteem (Hudson, 1994) (translated by Eldesoki, 2004) have been distributed to a sample consisting of (239) female students enrolled in the Practicum Education Course at Umm Al-Qura University (average age 25.15 and with a standard deviation of 2.769). Findings show that there are differences in the level of self-esteem between students with low assertiveness levels and between students with average and high assertiveness levels, where students with low assertiveness levels scored the lowest levels in self-esteem. Whereas students with average assertiveness levels scored lower levels in self-esteem compared to students with high assertiveness levels. The level of assertiveness for the members of the sample was average, whereas the level of self-esteem was above average. Moreover, assertiveness could predict self-esteem (β= 0.505).
Keywords: Assertiveness, Self-Assertion, Self-Esteem

الكلمات الرئيسية