برنامج قائم على نظرية التماسک النصي لتنمية مهارات الکتابة التحليلية والکتابة الناقدة لدى الطلاب معلمي اللغة العربية بکليات التربية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

جامعة عين شمس - کلية التربية – المناهج وطرق التدريس

المستخلص

هدف هذا البحث إلى بناء برنامج قائم على نظرية التماسک النصي، وقياس فاعليته في تنمية مهارات الکتابة التحليلية والکتابة الناقدة لدى الطلاب معلمي اللغة العربية بکليات التربية.
      وتحددت مشکلة هذا البحث في ضعف مهارات کل من الکتابة التحليلية والکتابة الناقدة لدى الطلاب معلمي اللغة العربية بکليات التربية، والافتقار إلى برامج قائمة على نظريات حديثة لتنمية هذه المهارات مثل نظرية التماسک النصي.
      وللوصول إلى حل هذه المشکلة سار هذا البحث في مجموعة من الخطوات لعل من أهمها: بناء قائمتين إحداهما بمهارات الکتابة التحليلية، والأخرى بمهارات الکتابة الناقدة المناسبتين للطلاب معلمي اللغة العربية بکليات التربية، وتحديد أسس بناء البرنامج القائم على نظرية التماسک النصي، وتحديد خطوات بنائه المتمثلة في تحديد أهدافه، وتنظيم محتواه في صورة موديولات، وتدريسه في ضوء نظرية التماسک النصي، والأنشطة والوسائط التعليمية، وتقويمه، وقياس فاعليته في تنمية مهارات الکتابة التحليلية والکتابة الناقدة لدى الطلاب معلمي اللغة العربية بکليات التربية من خلال بناء اختبارين؛ أحدهما لمهارات الکتابة التحليلية، والآخر لمهارات الکتابة الناقدة، وضبطهما، واختيار مجموعة من الطلاب معلمي اللغة العربية بالفرقة الرابعة تعليم عام بکلية التربية جامعة عين شمس، وتطبيق هذين الاختبارين على هذه المجموعة قبليا، ثم تطبيق البرنامج القائم على نظرية التماسک النصي على هذه المجموعة، ثم إعادة تطبيق هذين الاختبارين على هذه المجموعة بعديا.
     وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج لعل من أهمها: فاعلية البرنامج القائم على نظرية التماسک النصي في تنمية مهارات الکتابة التحليلية والکتابة الناقدة لدى مجموعة البحث من الطلاب معلمي اللغة العربية بالفرقة الرابعة تعليم عام بکلية التربية جامعة عين شمس.
 
 
 
A Program Based on Text Coherence Theory for Developing Analytical Writing and Critical Writing Skills of the Student Teachers of Arabic Language in the Faculties of Education
 
Dr/ Marawan Ahmed Mohamed El-Seman
Assistant Professor of Curriculum and Arabic Methodology,
Faculty of Education, Ain Shams University
 
Abstract
    This study aimed to build a program based on text coherence theory and to measure its effectiveness on developing analytical writing skills and critical writing skills of the student teachers of Arabic language in the faculties of education.
     The problem of the present study was about the weakness of analytical writing skills and critical writing skills of the student teachers of Arabic language in the faculties of education, and the lack of the programs based on modern theories for developing these skills such as text coherence theory.
      This study followed a set of steps to solve this problem. The most important one was building two lists; one of them was of analytical writing skills and the other was of critical writing skills that were suitable to the student teachers of Arabic language in the faculties of education. Another step was defining the bases of building a program based on text coherence theory and its building steps represented in: identifying its aims, arranging its content in the form of modules, the teaching steps,  its   procedures in the light of text coherence theory, activities, used media and assessment. Another step was measuring its effectiveness on developing analytical writing skills and critical writing skills of the student teachers of Arabic language in the faculties of education. This was done through building two tests; one of them was for analytical writing skills and the other was for critical writing skills and controlling them. Then, one group of student teachers of Arabic language in the fourth year of the general Education in the Faculty of Education was chosen. It was chosen for the purpose of applying the two pre-tests to this group, applying the program based on text coherence theory to this group and then reapplying the two post-tests to this group. 
       The study reached a set of results. The most important one was the effectiveness of the program based on text coherence theory on developing analytical writing skills and critical writing skills of the research group of the student teachers of Arabic language in the fourth year of the general Education in Faculty of Education, Ain shams university.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية