نحو مؤشرات مرجعية لتطوير الإدارة الجامعية في الأردن في ضوء معايير الجودة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

--

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على المؤشرات المرجعية لتطوير الإدارات الجامعية في الأردن، وتحديد المؤشرات المرجعية لتطوير الإدارات الجامعية في الأردن في ضوء معايير الجودة، ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبانة، وتم التأکد من صدقها وثباتها. تکونت عينة الدراسة من (180) مديرا ومديرة تم إختيارها بالطريقة الطبقية العشوائية. وبعد جمع اداة الدراسة وتحليل البيانات اظهرت النتائج أن تقديرات افراد عينة الدراسة لمجالات المؤشرات المرجعية جاءت بدرجة مرتفعة للکل وللمجالات (التخطيط الاستراتيجي) تلاه مجال (المصادر المالية والمادية البشرية)، ثم مجال (ضمان الجودة)، وفي المرتبة الاخيرة مجال (الحوکمة). واظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.005) في استجابات افراد عينة الدراسة لمجالات المؤشرات المرجعية تعزى لمتغيرات (الکلية، الوظيفة، الخبرة) للکل وللمجالات. وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات ابرزها ضرورة عقد دورات وندوات لترسيخ مفهوم الحوکمة وأهميته لدى الموظفين الاداريين في الجامعات محل الدراسة.
کلمات مفتاحيه: المؤشرات المرجعية، معايير الجودة، الإدارة الجامعية.
Abstract
 This study aimed to identify the indicators for the development of university administrations in Jordan, and identify indicators for the development of university administrations in Jordan in light of the quality standards, To achieve the objectives of the study questionnaire was developed, it was confirmed validity and reliability. The study sample consisted of 180 employees were selected stratified random way. After collecting the study tool and data analysis results showed that The study sample areas indicators estimates came highly for each, and for areas (strategic planning) came first, followed by the area of (human, material and financial resources), then the area of (Quality Assurance), and finally the area of (corporate governance). The results showed that there were no statistically significant differences at the level of significance (α≤0.005) in the study sample responses to the areas of indicators due to the variables (college, job, experience) for all and areas. The study came out a set of recommendations including need to hold courses and seminars to establish the concept of governance and its importance to the administrative staff at universities in the study.
 
Keywords: indicators, quality standards, university administration

الكلمات الرئيسية