فعالية برنامج تدريبي قائم على مهام نظرية العقل في تحسين بعض الوظائف التنفيذية وخفض الإلكسثيميا لدى ذوي صعوبات التعلم من تلاميذ المرحلة الابتدائي......

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

ملــخص
استهدف البحث التحقق من فعالية برنامج تدريبي قائم على مهام نظرية العقل في تحسين بعض الوظائف التنفيذية وخفض الإلكسثيميا لدى التلاميذ ذوي صعوبات التعلم. تكونت عينة البحث من (51) تلميذًا وتلميذة من ذوي صعوبات التعلم بالصفوف الثالث والرابع والخامس الابتدائي، وتراوحت أعمارهم الزمنية من (9- 11) عامًا، بمتوسط عمري (10.05) عامًا، وتراوحت درجة الذكاء لديهم (90- 100) درجة على اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة لراڤن بمتوسط حسابي (94.29) درجة وانحراف معياري (2.37)، حيث حصلوا على الأرباعي الأدنى على مقياس الوظائف التنفيذية (إعداد الباحث)، وكذلك الأرباعي الأعلى على مقياس الإلكسثيميا (إعداد الباحث)، وتم تقسيمهم عشوائيًا إلى مجموعتين: تجريبية (27) وضابطة (24) تلميذًا وتلميذة، وطُبق على الأولى البرنامج التدريبي (إعداد الباحث). وقد أسفر البحث عن النتائج التالية: وجود فروق دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس الوظائف التنفيذية لصالح المجموعة التجريبية عدا بعد الذاكرة العاملة، ووجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية على مقياس الوظائف التنفيذية لصالح القياس البعدي عند مستوى دلالة (0.01) عدا بعدي الذاكرة العاملة والمرونة المعرفية. كذلك اتضح وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة على مقياس الإلكسثيميا عند مستوي دلالة (0.05) في اتجاه التحسن للمجموعة التجريبية عدا بعد التفكير الموجه خارجيًا، ووجود فروق ذات دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية على مقياس الإلكسثيميا عند مستوى دلالة (0.05) في اتجاه التحسن للقياس البعدي عدا بعد التفكير الموجه خارجيًا، بلغ حجم تأثير البرنامج التدريبي القائم على مهام نظرية العقل في تحسين بعض الوظائف التنفيذية (0.89) وخفض الإلكسثيميا (0.86) لدى تلاميذ المجموعة التجريبية.
الكلمات المفتاحية: برنامج تدريبي – نظرية العقل- الوظائف التنفيذية- الإلكسثيميا- صعوبات التعلم.
Abstract
The research aims to verify the effectiveness of a training program based on the theory of mind tasks in improving some executive functions and reducing alexithymia in students with learning disabilities. The research sample consisted of (51) male and female students with learning disabilities in the third, fourth and fifth grades of primary school, their ages ranged from (9-11) years, with average (10.05) years, and their mental level ranged from (90-100) degrees on the Raven's Matrices with mean (94.29) score and SD (2.37), where they obtained the lowest quartiles on the executive functions scale (prepared by the researcher), as well as the highest quartiles on the alexithymia scale, and they were randomly divided into two groups: experimental (27) and control (24) students, respectively, to whom the training program was applied (prepared by the researcher). The research results as the following: There are statistically significant differences at a significance level of (0.05) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post-test on the executive functions scales in favor of the experimental group, except for the working memory dimension. There are also statistically significant differences between the mean scores of the pre and post-tests of the experimental group on the executive functions scale in favor of the post-test at a significance level of (0.01), except for the working memory and cognitive flexibility dimensions. There are also statistically significant differences between the mean scores of the experimental group and the control group on the alexithymia scale at a significance level of (0.05) in favor of the experimental group, except for the externally directed thinking dimension. There are also statistically significant differences between the mean scores of the pre- and post-tests of the experimental group on the alexithymia scale at a significance level of (0.05) in favor of the post-test, except for the externally directed thinking dimension. The effect of the training program based on theory of mind tasks on improving some executive functions is (0.89) and reducing alexithymia (0.86) among students with learning disabilities in the experimental group
Key-Words: Training program- Theory of Mind (ToM)- executive functions– alexithymia- learning disabilities.

الكلمات الرئيسية