التميز المؤسسي لبرامج STEM في كلية التربية- جامعة أسيوط في ضوء المواطنة البيئية العالمية…

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

10.21608/maed.2025.463398

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث إلى تعرف متطلبات التميز المؤسسي لبرامج STEM في كلية التربية جامعة أسيوط في ضوء المواطنة البيئية العالمية، ووضع رؤية مقترحة تتضمن هذه المتطلبات، واستخدم البحث المنهج الوصفي، وتكونت عينة البحث من عدد (107) عضو هيئة تدريس من الذين يقومون بالتدريس لطلاب برنامج  STEM بكلية التربية من كليات ( التربية – العلوم- الصيدلة- الهندسة) بجامعة أسيوط، وقام الباحث بتصميم استبانة كادأة للكشف عن متطلبات التميز المؤسسي لبرامج STEM في كلية التربية جامعة أسيوط في ضوء المواطنة البيئية العالمية.
وتوصل البحث إلى عدة نتائج من أهمها: أن استجابات أعضاء هيئة التدريس حول متطلبات التميز المؤسسي لبرامج STEM في سياق دعم المواطنة البيئية العالمية أظهرت درجة مرتفعة من الاتفاق على مستوى الأداة مجملة، حيث بلغ المتوسط الحسابي لاستجابات أفراد عينة البحث (2.734)، وبانحراف معياري بلغ  (0.363) ، وفيما يتعلق بمحاور التميز المؤسسي لبرامج STEM فقد جاءت كلها مرتفعة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس عينة الدراسة، وقد تعزى موافقة أفراد العينة بدرجة كبيرة على محاور التميز المؤسسي المقترحة لبرامج STEM في ضوء المواطنة البيئية العالمية إلى إدراكهم العميق لأهمية هذه المتطلبات في الواقع الأكاديمي والتربوي، وإيمانهم بضرورة تبني المؤسسات التعليمية لها متمثلة في كلية التربية من أجل تحقيق جودة شاملة تتماشى مع التغيرات البيئية والتكنولوجية العالمية
وفي ضوء نتائج الإطار النظري للبحث وتحليل نتائجه الميدانية؛ تم التوصل إلى صياغة رؤية مقترحة لمتطلبات التميز المؤسسي لبرامج STEM بكلية التربية جامعة أسيوط في ضوء المواطنة البيئية العالمية؛ لتعزيز أداء كلية التربية جامعة أسيوط وتفعيل دورها في تنمية برامج STEM المتميزة، بما يسهم في بناء مواطنة بيئية عالمية لدى الطلاب.
كلمات مفتاحية: التميز المؤسسي- برامج STEM- المواطنة البيئية العالمية.
Abstract:
The research aimed to identify the requirements for institutional excellence in STEM programs at faculties of education in light of global environmental citizenship, and to develop a proposed vision that incorporates these requirements. The research adopted the descriptive approach, and the sample consisted of 107 faculty members who teach STEM students at the Faculty of Education, from the Faculties of Education, Science, Pharmacy, and Engineering at Assiut University. The researcher designed a questionnaire as a tool to explore the requirements for institutional excellence in STEM programs in light of global environmental citizenship.
The research reached several findings, the most important of which was that faculty members’ responses regarding the requirements for institutional excellence in STEM programs—within the context of promoting global environmental citizenship—indicated a high level of agreement on the instrument as a whole, with a mean score of 2.734 and a standard deviation of 0.363. All dimensions of institutional excellence were rated highly by the study participants. This strong agreement may be attributed to the participants’ deep awareness of the importance of these requirements in academic and educational reality, and their belief in the necessity for educational institutions—especially faculties of education—to adopt them in order to achieve comprehensive quality that aligns with global environmental and technological changes.
In light of the theoretical framework of the research and the analysis of its field results, a proposed vision was formulated for the requirements of institutional excellence in STEM programs at faculties of education in light of global environmental citizenship, with the aim of enhancing the performance of these faculties and activating their role in developing distinguished STEM programs that contribute to building global environmental citizenship among students.
Keywords: Institutional Excellence – STEM Programs – Global Environmental Citizenship

الكلمات الرئيسية