دور مجتمعات التعلم المهنية في تنمية الكفاءة الجماعية والممارسات التدريسية الصفية لدى معلمات الرياضيات من وجهة نظرهن….

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

10.21608/maed.2025.463352

المستخلص

المستخلص
هدف البحث إلى التعرف على دور مجتمعات التعلم المهنية في تنمية الكفاءة الجماعية والممارسات التدريسية الصفية لدى معلمات الرياضيات من وجهة نظرهن، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي، وتكونت عينة البحث من (٨٠) معلمة من معلمات الرياضيات بمحافظة الليث للعام الراسي ١٤٤٦ه من المجتمع الأصلي، واستخدمت الاستبانة أداة لتحقيق أهداف البحث ولجمع البيانات المتعلقة به، وتم التحقق من صدقها وثباتها، وبشكل عام أظهرت نتائج الدراسة أن المتوسط الحسابي لواقع مجتمعات التعلم المهنية لدى معلمات الرياضيات بلغ ( ٣.٧٧) وبوزن نسبي بلغ ( ٧٥.٣٪) وهي قيم تعكس تقييمًا مرتفعًا لواقع مجتمعات التعلم المهنية ومن وجهة نظر أفراد العينة بمحافظة الليث.
كما أظهرت وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة احصائية عند مستوى (٠.٠٥) بين  واقع مجتمعات التعلم المنهية ومستوى الكفاءة الجماعية لدى معلمات الرياضيات بمحافظة الليث، وكذلك وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة احصائية عند مستوى (٠.٠٥) بين واقع مجتمعات التعلم المنهية ومستوى الممارسات التدريسية الصفية لدى معلمات الرياضيات بمحافظة الليث، وفي ضوء نتائج الدراسة توصي الباحثة المعلمين والمعلمات والمهتمين بالتنمية المهنية بالاستمرار بتفعيل مجتمعات التعلم المهنية في جميع المدارس، وتشجيع مديري المدارس لتقديم بيئة داعمة ومحفزة لهم.
الكلمات المفتاحية: مجتمعات التعلم المهنية، الكفاءة الجماعية، الممارسات التدريسية الصفية.
Abstract
This research aimed to identify the role of professional learning communities in developing collective efficacy and classroom teaching practices among mathematics teachers from their perspectives. The researcher used the descriptive method, and the study sample consisted of (80) mathematics teachers in Al-Laith Governorate for the academic year 1446 A.H. drawn from the original population. The questionnaire was used as an instrument to achieve the research aims and to collect the relevant data, and its validity and reliability were verified. In general, the results of the research showed that mean score reflecting the status of professional learning communities among mathematics teachers was (3.77) with a relative weight of (75.3%), which are values indicating a high assessment of the reality of professional learning communities from the perspective of the sample members in Al-Laith Governorate. The results also showed a statistically significant positive correlation at the (0.05) level of significance between the reality of professional learning communities and the level of collective efficacy among mathematics teachers in Al-Laith Governorate. Likewise, there was a statistically significant positive correlation at the (0.05) level between the reality of professional learning communities and the level of classroom teaching practices among mathematics teachers in Al-Laith Governorate. In light of these results, the researcher recommends that teachers and those interested in professional development continue activating professional learning communities in all schools, and encourage school principals to  foster a supportive and motivating environment for them.
Keywords: Professional learning communities, collective efficacy, classroom teaching practices.

الكلمات الرئيسية