ملخص البحث:
هدفت البحث إلى التعرف على مدى إسهام اليقظة العقلية في التنبؤ بالتنظيم الانفعالي في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية، علي عينة من (200) طالبًا وطالبة بجامعة ام القرى، طُبق عليهم مقياس اليقظة العقلية إعداد الحربي (2021)، ومقياس التنظيم الانفعالي: إعداد (Gross& John,2003) وتطوير حلواني وعابد (2022). وأظهرت النتائج أن مستوى اليقظة العقلية لدى الطلبة كان متوسطًا، حيث بلغ المتوسط الحسابي (3.14) بانحراف معياري (0.39)، بينما كانت التنظيم الانفعالي مرتفعة بمتوسط (4.76) وانحراف معياري (0.98). كما كشفت النتائج عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في كلا المتغيرين تبعًا لمتغير النوع لصالح الطالبات، في حين لم تظهر فروق دالة تبعًا لمتغير التخصص. كما تبين وجود فروق دالة في اليقظة العقلية لصالح طلبة السنة الأولى والثالثة والرابعة، وفي التنظيم الانفعالي لصالح طلبة السنة الرابعة.كما أظهرت النتائج وجود علاقة ضعيفة بين اليقظة العقلية والتنظيم الانفعالي (r = 0.186). كما تبين أن اليقظة العقلية تسهم بنسبة 3.5% فقط من التباين في التنظيم الانفعالي لدى طلبة الجامعة. الكلمات المفتاحية: اليقظة العقلية، التنظيم الانفعالي، المتغيرات الديموجرافية.
Mindfulness as a Predictor of Emotional Regulation among Umm Al-Qura University Students in Light of Some Demographic Variables. Sameer Salem Saeed Aljohani Specialization in Psychological Counseling, Department of Psychology, College of Education, Umm Al-Qura University, KSA. Email: Ssaljohani@uqu.edu.sa Abstract: The present study aimed to examine the extent to which mindfulness predicts emotional regulation in light of certain demographic variables. The sample consisted of (200) male and female students from Umm Al-Qura University. Two measurement instruments were employed: the Mindfulness Scale developed by Al-Harbi (2021), and the Emotional Regulation Scale originally constructed by Gross and John (2003) and later adapted by Helwany and Abed (2022).The results indicated that the level of mindfulness among students was moderate, with a mean of 3.14 and a standard deviation of 0.39. In contrast, emotional regulation was found to be high, with a mean of 4.76 and a standard deviation of 0.98. Statistically significant differences were found in both mindfulness and emotional regulation based on gender, in favor of female students, while no significant differences were observed based on academic major. Additionally, significant differences in mindfulness appeared in favor of students in the first, third, and fourth academic years, whereas differences in emotional regulation were in favor of fourth-year students. The findings also revealed a weak but statistically significant positive correlation between mindfulness and emotional regulation (r = 0.186). Moreover, mindfulness was found to account for only 3.5% of the variance in emotional regulation among university students.
Keywords: Mindfulness, Emotional Regulation, Demographic Variables.
الجهني, سمير بن سالم سعيد. (2025). اليقظة العقلية كمنبئ بالتنظيم الانفعالي لدى طلبة جامعة أم القرى في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية.... مجلة کلية التربية بالمنصورة, 132(1), 3-61. doi: 10.21608/maed.2025.459873
MLA
سمير بن سالم سعيد الجهني. "اليقظة العقلية كمنبئ بالتنظيم الانفعالي لدى طلبة جامعة أم القرى في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية...", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 132, 1, 2025, 3-61. doi: 10.21608/maed.2025.459873
HARVARD
الجهني, سمير بن سالم سعيد. (2025). 'اليقظة العقلية كمنبئ بالتنظيم الانفعالي لدى طلبة جامعة أم القرى في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية...', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 132(1), pp. 3-61. doi: 10.21608/maed.2025.459873
VANCOUVER
الجهني, سمير بن سالم سعيد. اليقظة العقلية كمنبئ بالتنظيم الانفعالي لدى طلبة جامعة أم القرى في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية.... مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2025; 132(1): 3-61. doi: 10.21608/maed.2025.459873