فاعلية أنشطة تعليمية قائمة على نظرية الذكاء الناجح لتنمية الفهم العميق والتفكير التحليلي في مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية...

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

10.21608/maed.2025.459795

المستخلص

مستخلص:
  استهدف البحث الحالي قياس فاعلية الأنشطة التعليمية القائمة على نظرية الذكاء الناجح في تنمية الفهم العميق والتفكير التحليلي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وقد اتبع الباحثان في هذا البحث كلًا من المنهج الوصفي التحليلي، وذلك في الجزء الخاص بالفحص والدراسة النظرية لمجموعة المحاور التي تضمنها البحث وهي (الأنشطة التعليمية، نظرية الذكاء الناجح، الفهم العميق، التفكير التحليلي)، وفى إعداد أداتي البحث، كما تم اتباع المنهج التجريبي وذلك في الجزء الخاص بالجانب التطبيقي للبحث وتكونت عينة البحث من 30 تلميذًا من تلاميذ الصف الأول الإعدادي، تم اختيارهم بطريقة عشوائية من مدرسة المعادي القديمة الإعدادية بنين التابعة لإدارة المعادي التعليمية بمحافظة القاهرة، وتم بناء مواد المعالجة التجريبية وشملت كلًا من (دليل المعلم، وكتاب التلميذ في ضوء نظرية الذكاء الناجح)، كما تم بناء أداتي البحث وهي (اختبار الفهم العميق، واختبار التفكير التحليلي).
    وتم تطبيق البحث في الفصل الدراسي الأول عام2024-2025، وأسفرت نتائج البحث عن فاعلية الأنشطة التعليمية القائمة على نظرية الذكاء الناجح في تنمية الفهم العميق والتفكير التحليلي لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي.
الكلمات المفتاحية: الأنشطة التعليمية - نظرية الذكاء الناجح – الفهم العميق – التفكير التحليلي.
Effectiveness of Educational Activities Based on the Theory of Successful Intelligence to Develop Deep Understanding and Analytical Thinking in Science for Preparatory Stage Pupils
Abstract: The current research aimed to measure the effectiveness of educational activities based on the Theory of Successful Intelligence in developing deep understanding and analytical thinking for preparatory stage pupils. The researchers adopted both the descriptive-analytical approach—in the part related to the theoretical review and analysis of the research axes, which included (educational activities, the Theory of Successful Intelligence, deep understanding, and analytical thinking), and in the development of the research tools—as well as the experimental approach for the practical application of the study.The research sample consisted of 30 first-grade preparatory students, selected randomly from El-Maadi El-Qadeema Preparatory School for Boys, affiliated with El-Maadi Educational Directorate in Cairo Governorate. The experimental materials were developed, including a teacher's guide and a student book designed in the light of the Theory of Successful Intelligence. Two research tools were constructed: a Deep Understanding Test and an Analytical Thinking Test.The research was conducted during the first semester of the academic year 2024–2025. The results indicated the effectiveness of educational activities based on the Theory of Successful Intelligence in developing deep understanding and analytical thinking among first-grade preparatory students.
Keywords: Educational Activities - Successful Intelligence Theory – Deep Understanding - Analytical Thinking.

الكلمات الرئيسية