ملخص البحث: هدف البحث الحالي إلى التحقق من البنية العاملية لمقياس الذكاء الرقمي لدى طلبة جامعة الزقازيق بكلياتها النظرية والعملية، وتكونت عينة البحث من (1074) طالبة وطالبة، منهم (709) طالبة بنسبة 66.0% ، (365) طالبًا بنسبة 34.0% ، تراوحت أعمارهم بين (18-25 ) عامًا، وبمتوسط عمري (19.67) عامًا وانحراف معياري (1.37)، واستخدم مقياس للذكاء الرقمي (إعداد الباحثة) مكون من سبعة أبعاد هي الهوية الرقمية، الاستخدام الرقمي، الأمن الرقمي، الذكاء العاطفي الرقمي، الاتصال الرقمي، محو الأمية الرقمية، الحقوق الرقمية، وللتحقق من البنية العاملية لمقياس الذكاء الرقمي تم اختبار أربعة نماذج مختلفة عبر التحليل العاملي التوكيدي (CFA) وفحص البنية العاملية للمقياس وتقييم مؤشرات المطابقة للنماذج المختلفة، ومقارنتها لاستخراج أكثرها مطابقة لبيانات العينة، وتوصلت نتائج البحث إلىأن النموذج الرابع (النموذج العاملي التوكيدي الثنائي، بعامل عام وعوامل خاصة) هو الأفضل مقارنة بالنماذج الثلاثة الأخري، وقد حقق جودة مطابقة مناسبة لبيانات البحث، وباستخدام تحليل التباين المتعدد MANOVA تم بحث تأثير النوع، التخصص، والعمر، ونوع البرنامج والتفاعلات الثنائية بينهم فى الذكاء الرقمي وتوصلت النتائج إلى وجود تأثير دال إحصائيًا لنوع البرنامج في الدرجة الكلية لمقياس الذكاء الرقمي وأبعاده الفرعية لصالح البرامج المميزة، ووجود تأثير دال إحصائيًا للنوع في بعض أبعاد الذكاء الرقمي عند مستوى دلالة (0.01) مثل بعدي الأمن الرقمي، والحقوق الرقمية لصالح الإناث، بينما لا يوجد تأثير للنوع في بقية الأبعاد والدرجة الكلية، لا يوجد تاثير للعمر على بعض الأبعاد والدرجة الكلية، ولا يوجد تأثير للتخصص على جميع أبعاد الذكاء الرقمي والدرجة الكلية له، وتم التوصل إلى وجود تأثير للتفاعل الثنائي للمتغيرات المستقلة على عدد من أبعاد الذكاء الرقمي، بينما لا يوجد تأثير لجميع التفاعلات الثنائية للمتغيرات المستقلة على الدرجة الكلية للذكاء الرقمي. الكلمات المفتاحية: البنية العاملية، الذكاء الرقمي، طلبة الجامعة Abstract:
The current study aimed to examine the factorial structure of the Digital Intelligence Scale among students at Zagazig University in theoretical and practical faculties. The research sample consisted of (1074) students, including 709 females (66.0%) and 365 males (34.0%), with ages ranging between (18 – 25) years (M = 19.67, SD = 1.37). The study utilized a Digital Intelligence Scale )developed by the researcher(, consists of seven dimensions: digital identity, digital usage, digital security, digital emotional intelligence, digital communication, digital literacy, and digital rights. To validate the factorial structure of the scale, Four different models were tested using Confirmatory Factor Analysis (CFA) to examine the factorial structure of the scale and to evaluate the model fit indices for each model. These models were then compared to identify the one that best fit the sample data. The results indicated that the fourth model (the bifactor confirmatory model, consisting of one general factor and several specific factors ) provided the best fit compared to the other three models and demonstrated an acceptable level of model fit based on the fit indices. Using Multivariate Analysis of Variance (MANOVA), the study further examined the effects of gender, academic major, age, and program type as well as their two-way interactions on students’ scores on the digital intelligence scale. The results revealed a statistically significant effect of program type on the overall digital intelligence score and its subdimensions in favor of the special programs. Additionally, a statistically significant effect of gender was found in certain dimensions of digital intelligence at the (0.01) significance level specifically, digital security and digital rights, in favor of females. However, no significant gender differences were observed in the other dimensions or the overall score.while no age effect was observed in other dimensions or the overall score. There was no significant effect of academic major on any dimension or on the overall digital intelligence score.The study also found significant two-way interaction effects of the independent variables on some dimensions of digital intelligence. However, no interaction effects were found for any of the variables on the overall digital intelligence score. Keywords: Factorial structure, digital intelligence, university students
ابراهيم, شيماء ابراهيم توفيق. (2025). البنية العاملية لمقياس الذكاء الرقمي لدى طلبة جامعة الزقازيق…. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 130(1), 593-643. doi: 10.21608/maed.2025.455225
MLA
شيماء ابراهيم توفيق ابراهيم. "البنية العاملية لمقياس الذكاء الرقمي لدى طلبة جامعة الزقازيق…", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 130, 1, 2025, 593-643. doi: 10.21608/maed.2025.455225
HARVARD
ابراهيم, شيماء ابراهيم توفيق. (2025). 'البنية العاملية لمقياس الذكاء الرقمي لدى طلبة جامعة الزقازيق…', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 130(1), pp. 593-643. doi: 10.21608/maed.2025.455225
VANCOUVER
ابراهيم, شيماء ابراهيم توفيق. البنية العاملية لمقياس الذكاء الرقمي لدى طلبة جامعة الزقازيق…. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2025; 130(1): 593-643. doi: 10.21608/maed.2025.455225