...فاعلية استراتيجيتي التدريس الرقمي والعملي للعلوم في تنمية مهارات التفكير الناقد والتحصيل لتلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث الحالي إلى التحقق من فاعلية استراتيجيتي التدريس الرقمي والعملي للعلوم في تنمية مهارات التفكير الناقد والتحصيل لتلاميذ المرحلة الإعدادية ؛ ولتحقيق هذا الهدف سعى البحث للإجابة عن السؤال الرئيس التالي: ما فاعلية التدريس الرقمي والعملي للعلوم لتنمية مهارات التفكير الناقد والتحصيل لدى تلاميذ الصف الثاني الاعدادي؟ ، وتكونت عينة البحث من (101) تلميذ من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي بمدرسة (الشهيد محمد جوده السواح ببرق العز التابعة لإدارة غرب المنصورة التعليمية)، وتم تقسيمهم إلي ثلاث مجموعات؛ الأولى: مجموعة تجريبية أولي: وتشتمل على (35) تلميذه درسوا مقرر العلوم للفصل الدراسي الأول وفقا لاستراتيجية التعليم الرقمي والمجموعة التجريبية الثانية: وتشمل (34) تلميذه درسوا مقرر العلوم للفصل الدراسي الأول وفقا لاستراتيجية التدريس العملي والثالثة المجموعة الضابطة : وتشمل (32) تلميذة درسوا مقرر العلوم للفصل الدراسي الأول وفقا للطريقة المعتادة، وقد قامت الباحثة بإعداد مواد المعالجة التجريبية المتمثلة في: "دليل المعلم، وكراسة نشاط التلميذ، بالإضافة إلى إعداد أدوات البحث والمتمثلة في: الاختبار التحصيلي، واختبار التفكير الناقد في مقرر العلوم للصف الثاني الإعدادي" وقد أسفرت نتائج البحث عن فاعلية استراتيجيتي التدريس الرقمي والعملي للعلوم في تنمية مهارات التفكير الناقد والتحصيل لتلاميذ المرحلة الإعدادية، وفي ضوء هذه النتائج قدمت الباحثة بعض التوصيات، والبحوث المقترحة.
كلمات مفتاحية: التدريس الرقمي والتدريس العملي والتفكير الناقد والتحصيل مقرر العلوم للمرحلة الإعدادية.
Abstract
         The current research aims to investigate the effectiveness of digital and practical teaching strategies in science for developing critical thinking skills and achievement among preparatory school students. To achieve this objective, the research sought to answer the following main question: What is the effectiveness of digital and practical teaching of science in developing critical thinking skills and achievement among second-year preparatory students? The research sample consisted of (101) second-year preparatory students from (Al-Shaheed Mohamed Gouda Al-Sawah School in Barq Al-Ezz, affiliated with the West Mansoura Educational Administration). The students were divided into three groups: The first experimental group (35 students) studied the first-term science curriculum using the digital teaching strategy. The second experimental group (34 students) studied the first-term science curriculum using the practical teaching strategy. The control group (32 students) studied the first-term science curriculum using the traditional method. The researcher prepared the experimental treatment materials, which included the teacher’s guide and student activity booklet, in addition to designing the research tools, which are: An achievement test and A critical thinking test for the second-year preparatory science curriculum. The research findings revealed the effectiveness of both digital and practical teaching strategies in developing critical thinking skills and achievement among preparatory school students. Based on these results, the researcher provided several recommendations and suggested future research directions.
Keywords: Digital teaching, practical teaching, Critical Thinking skills, achievement, preparatory school science curriculum.

الكلمات الرئيسية