...فعالية استراتيجية JIGSAW في تدريس العلوم في تنمية الميل نحو العمل الجماعي لدي تلاميذ المرحلة الإبتدائية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث
هدفت البحث الكشف عن فعالية استراتيجية JIGSAW في تدريس العلوم في تنمية الميل نحو العمل الجماعي لدي تلاميذ المرحلة الإبتدائية، وتكونت عينة البحث من (60) تلميذاً و تلميذةً من تلاميذ الصف الخامس بالمرحلة الإبتدائية، تم تقسيمهم إلى مجموعتين، مجموعة تجريبية (ن=30) ومجموعة ضابطة (ن=30)، وتم إعداد دليل المعلم لتدريس مفهوم احتياجات النبات بالوحدة الأولى" العلاقات الغذائية بين الكائنات الحية "، من مقرر العلوم بالصف الخامس الابتدائي وفقاً لاستراتيجية جيكسو، وكراسة النشاط ، كما تم بناء مقياس للميل نحو العمل الجماعي. وتم استخدام المنهج التجريبي ذو التصميم شبه التجريبي ذو القياسين القبلي بعدى لمجموعتين مستقلتين، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (= α 0.01) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الميل نحو العمل الجماعي لصالح المجموعة التجريبية. وقدم البحث مجموعة من التوصيات من أهمها إعادة صياغة وحدات محتوى كتب العلوم بالمرحلة الابتدائية بما يساعد في تنمية الميل نحو العمل الجماعي، وتدريب معلمي العلوم على استخدام استراتيجية JIGSAW  في تدريس وحدات العلوم.
الكلمات المفتاحية: استراتيجية JIGSAWالميل نحو العمل الجماعي - تلاميذ المرحلة الإبتدائية.
Abstract
The research aimed to reveal the effectiveness of the JIGSAW strategy in teaching science in developing the tendency toward teamwork among primary school students. The research sample consisted of (60) male and female fifth grade students in the primary stage, who were divided into two groups, an experimental group (n=30). and a control group (n=30), A teacher’s guide was prepared to teach the concept of plant needs in the first unit, “Nutritional Relationships between Living Organisms,” from the science syllabus in the fifth grade of primary school in accordance with the JIGSAW strategy, and an activity sheet, and a scale of tensency toward group work was also built. The experimental methodoloy with a quasi-experimental design with two pre-post adminstration for two independent groups was used. The results of the research resulted in a statistically significant difference at a significance level (α = 0.01) between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the post- adminstration of the scale of tendency towards collective work in favor to Experimrntal group. The research presented a set of recommendations, the most important of which is reformulating the content units of science textbooks in the primary stage to help develop the tendency towards group work, and training science teachers to use the JIGSAW strategy in teaching science units.
Keywords: JIGSAW strategy - tendency toward teamwork - primary school students.

الكلمات الرئيسية