مستخلص الدراسة هدفت الدراسة إلى الوقوف على متطلبات تحقيق الإبداع الإداري لدى مديري مدارس المرحلة الثانوية بمنطقة الفروانية بدولة الكويت، وتحقيقًا لأهداف الدراسة انتهجت الدراسة المنهج الوصفي، وكذلك الاستبانة كإدة بحثية تم تطبيقها على عينة قومها (355) معلم ومعلمة من مدارس المرحلة الثانوية بمنطقة الفروانية بدولة الكويت. أظهرت نتائج الدراسة أن درجة ممارسة مديري مدارس المرحلة المتوسطة بمحافظة الفروانية بدولة الكويت لا بعاد الأبداع الإداري جاءت بدرجة مرتفعة، مما يدل على وجود اتجاه إيجابي نحو تحقيق بيئة حاضنة للأبداع الإداري، ويعود ذلك إلى تهيئة مديري المدارس لبيئة عمل جيدة ساعدت على ممارسة الابداع الإداري، كما أظهرت نتائج الدراسة أثر ذلك من خلال قدرة مدير المدرسة على توفير بيئة مشجعة للتميز والإبداع وتشجيع العاملين بالمدرسة على التميز والابداع، وتشجيع العاملين بالمدرسة على العطاء المستمر وانجاز مهام العمل، كما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية لعينة الدراسة حول مؤشر درجة ممارسة الابداع الإداري من قبل مديري المدارس تعزي لمتغير الجنس، و وجود فروق ذات دلالة إحصائية لتقدير عينة الدراسة في جميع مجالات درجة ممارسة مديري المدارس لأبعاد الابداع الإداري تعزى لمتغير المؤهل العلمي، وكذلك عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير عينة الدراسة لمستوى تحقيق مجالات الابداع الاداري في مدارس المرحلة الثانوية تعزي لمتغير الجنس، وتعود هذه النتيجة إلى أن المعلمين والمعلمات على دراية كاملة بالممارسات الإدارية الواردة من قبل مديري المدرسة، وحصولهم على الدورات التدريبية على حد سواء ساعد على قدرتهم ومعرفتهم بإتقان الأداء المتميز من غيرة، وخلصت الدراسة الى الوقوف على معوقات تحقيق الابداع الإداري داخل مدارس المرحلة الثانوية بمحافظة الفروانية بدولة الكويت وسبل التغلب عليها. كلمات مفتاحية: الإبداع الإداري، مدارس المرحلة الثانوية. Abstract
The study aimed to identify the requirements for achieving administrative creativity among secondary school principals in Al-Farwaniya Governorate in Kuwait. To achieve the study's objectives, the descriptive approach was adopted, and a questionnaire was used as a research tool applied to a sample of (355) male and female teachers from secondary schools in Al-Farwaniya Governorate, Kuwait.
The results of the study showed that the degree of practice of administrative creativity dimensions by secondary school principals in Al-Farwaniya Governorate, Kuwait, was high, indicating a positive trend towards creating an environment conducive to administrative creativity. This is attributed to school principals' preparation of a good work environment that helped in practicing administrative creativity. The study results also showed the impact of this through the school principal's ability to provide an environment that encourages excellence and creativity, encouraging school staff to excel and innovate, and encouraging school staff to give continuous effort and accomplish work tasks.
The study found no statistically significant differences in the study sample regarding the degree of administrative creativity practice by school principals attributed to the gender variable. However, there were statistically significant differences in the study sample's assessment in all areas of school principals' practice of administrative creativity dimensions attributed to the academic qualification variable. Additionally, there were no statistically significant differences in the study sample's assessment of the level of achieving administrative creativity areas in secondary schools attributed to the gender variable. This result is due to both male and female teachers being fully aware of the administrative practices implemented by school principals, and their equal access to training courses helped their ability and knowledge to master distinguished performance. The study concluded by identifying the obstacles to achieving administrative creativity within secondary schools in Al-Farwaniya Governorate in Kuwait and ways to overcome them. Keywords: Administrative Creativity, Secondary Schools.
الفضلي, نواف صالح محمد غيلان. (2025). ...متطلبات تحقيق الإبداع الإداري لدى مديري مدارس المرحلة الثانوية بمنطقة الفروانية بدولة الكويت. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129(4), 1549-1581. doi: 10.21608/maed.2025.451959
MLA
نواف صالح محمد غيلان الفضلي. "...متطلبات تحقيق الإبداع الإداري لدى مديري مدارس المرحلة الثانوية بمنطقة الفروانية بدولة الكويت", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129, 4, 2025, 1549-1581. doi: 10.21608/maed.2025.451959
HARVARD
الفضلي, نواف صالح محمد غيلان. (2025). '...متطلبات تحقيق الإبداع الإداري لدى مديري مدارس المرحلة الثانوية بمنطقة الفروانية بدولة الكويت', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129(4), pp. 1549-1581. doi: 10.21608/maed.2025.451959
VANCOUVER
الفضلي, نواف صالح محمد غيلان. ...متطلبات تحقيق الإبداع الإداري لدى مديري مدارس المرحلة الثانوية بمنطقة الفروانية بدولة الكويت. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2025; 129(4): 1549-1581. doi: 10.21608/maed.2025.451959