...متطلبات تحقيق جودة الحياة الوظيفية للمعلمين بالمدارس الثانوية بالكويت

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص :
هدف  البحث الحالى إلى إعداد تصور مقترح لحقيق جودة الحياة الوظيفية للمعلمين بالمدارس الثانوية بالكويت وذلك من خلال استبانة، واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهداف الدراسة، وتمثلت أداة الدراسة الرئيسة لجمع البيانات في الاستبانة، تم اختيار عينة من معلمى المرحلة الثانوية بدولة الكويت. وتوصلت الدراسة إلى أنه يوجد أثر إيجابي لتحقيق جودة الحياة الوظيفية للمعلمين بالمدارس الثانوية بالكويت، وأوصت الدراسة بأهمية وضع خطة استراتيجية ورؤية مستقبلية  لتحقيق جودة الحياة الوظيفية للمعلمين بالمدارس الثانوية  وتحسين جودة العمل الإداري وتميزه، مع الاهتمام بالأساليب الحديثة لبناء قدرات العاملين لمواكبة التطورات التكنولوجية للقدرة على المنافسة.
الكلمات المفتاحية:   - جودة الحياة الوظيفية -المدارس الثانوية.
Abstract
 The current research aimed to prepare a proposed vision to achieve the quality of working life for teachers in secondary schools in Kuwait through a questionnaire. The researcher used the descriptive analytical approach to achieve the objectives of the study. The main study tool for collecting data was the questionnaire. A sample of secondary school teachers in the State of Kuwait was selected. The study concluded that there is a positive impact on achieving the quality of working life for teachers in secondary schools in Kuwait. The study recommended the importance of developing a strategic plan and a future vision to achieve the quality of working life for teachers in secondary schools and improve the quality and distinction of administrative work, with attention to modern methods to build the capabilities of workers to keep pace with technological developments for the ability to compete.
Keywords: - Quality of working life - Secondary schools

الكلمات الرئيسية