...استخدام التعلم المنظم ذاتياً في تدريس الأحياء لتنمية التحصيل ومتعة التعلم لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي إلى التحقق من فاعلية التعلم المنظم ذاتياً في تدريس الأحياء لتنمية التحصيل ومتعة التعلم لدى طلاب المرحلة الثانوية، ولتحقيق هذا الهدف سعي البحث للإجابة عن السؤال الرئيس التالي:
ما فاعلية التعلم المنظم ذاتياً في تدريس الأحياء لتنمية التحصيل ومتعة التعلم لدى طلاب المرحلة الثانوية؟ ، وتكونت عبنة البحث من (100) طالب وطالبة من طلاب الصف الأول الثانوي بمدرستي ( ديسط الثانوية المشتركة، وبطرة الثانوية المشتركة التابعين لإدارة طلخا التعليمية )، وتم تقسيمهم بالتساوي إلى مجموعتين؛ الأولى : مجموعة تجريبية : تشتمل على (50) طالب وطالبة تم دراستهم لباب ( توارث الصفات) وفقاً للتعلم المنظم ذاتياً، والثانية: مجموعة ضابطة: تشمل (50) طالب وطالبة تم دراستهم لباب (توارث الصفات) وفقاً للطريقة المعتادة، وقد قامت الباحثة بإعداد مواد المعالجة التجريبية المتمثلة في: "دليل المعلم، كراسة نشاط الطالب، بالإضافة إلى إعداد أدوات البحث المتمثلة في اختبار التحصيل، مقياس متعة التعلم"، وقد أسفرت نتائج البحث عن فاعلية التعلم المنظم ذاتياً في تدريس الأحياء لتنمية التحصيل ومتعة التعلم لدى طلاب المرحلة الثانوية، وفي ضوء هذه النتائج قدمت الباحثة بعض التوصيات والبحوث المقترحة.
كلمات مفتاحية: التعلم المنظم ذاتياً، التحصيل، متعة التعلم، تدريس الأحياء.
Research abstract
The current research aimed to verify the effectiveness of self-regulated learning in teaching biology to develop achievement and enjoyment of learning among school students, To achieve this goals, the research sought to answer the following main question:
What is the effectiveness of self-regulated learning in teaching biology to develop achievement and enjoyment of learning among secondary school students? The research sample consisted of (100) male and female students from the first secondary grade at ( Deiast secondary school for boys and girls, and Batra secondary school for boys, affiliated with Talkha Educational Administration ) , and they were divided equally into two groups : the first : an experimental group : including (50) male and female students who were taught the chapter ( inheritance of traits ) according to self-regulated learning, and the second : a control group including (50) male and female students who were taught the chapter ( inheritance to traits ) according to the usual method . The researcher prepared the experimental treatment materials represented by the teacher’s guide, the student’s activity booklet, in addition for preparing the research tools represented by the achievement test and the learning enjoyment scale. The research results showed the effectiveness of self-regulated learning in teaching biology to develop achievement and enjoyment of learning among secondary school students. In light of these results, the researcher presented some recommendations and proposed research.
Keywords: self-regulated learning, achievement, learning enjoyment, biology teaching.

الكلمات الرئيسية