...معوقات تفعيل دور الإعلام التربوي في تعزيز قيم المواطنة الرقمية لدى طلبة المرحلة الثانوية في دولة الكويت

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

10.21608/maed.2025.451747

المستخلص

الملخص:   
هدف البحث إلى الكشف عن معوقات تفعيل دور الإعلام التربوي في تنمية قيم المواطنة الرقمية لدى طلبة المرحلة الثانوية من وجهة نظرهم، وأثر متغيري النوع والمنطقة التعليمية على ذلك، وتم استخدام المنهج الوصفي، وتكونت عينة البحث من (923) طالباً وطالبة في مدارس المرحلة الثانوية، واشتملت أدوات البحث على استبانة مكونة من (20) عبارة موزعة على محورين. وتوصلت نتائج البحث إلى أن معوقات تفعيل دور الإعلام التربوي في تنمية قيم المواطنة الرقمية لدى طلبة المرحلة الثانوية جاءت بدرجة متوسطة من وجهة نظر عينة الدراسة. وأشارت النتائج إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات أفراد عينة الدراسة معوقات تفعيل دور الإعلام التربوي في تنمية قيم المواطنة الرقمية ككل وأبعاده وفقاً لمتغير النوع، ووجود فروق حول معوقات تفعيل دور الإعلام التربوي في تنمية قيم المواطنة الرقمية ككل وأبعاده تعزى لمتغير المنطقة التعليمية.   
الكلمات المفتاحية: الإعلام التربوي، المواطنة الرقمية، المرحلة الثانوية، الكويت.      
Abstract:
The current study aims to identify obstacles to activating the role of educational media in developing the values ​​of digital citizenship among secondary school students in the State of Kuwait from the viewpoint of students, in addition to recognizing the effect of the variables of gender and educational region on that. This study used the descriptive approach, and the study sample encompassed (923) students at the secondary schools. The study tools included questionnaire comprised (52) statements distributed into two axes. The results of the study concluded that the obstacles to activating the role of educational media in developing the values ​​of digital citizenship among secondary school students got a moderate degree from the viewpoint of study sample. The results indicated that there were no statistically significant differences among the averages of the sample of study regarding the obstacles to activating the role of educational media in developing the values ​​of digital citizenship as a whole and its dimensions according to the gender variable. Furthermore, there are differences regarding the obstacles to activating the role of educational media in developing the values ​​of digital citizenship as a whole and its dimensions according to the educational region variable.  Keywords: educational media, digital citizenship, secondary school, Kuwait.

الكلمات الرئيسية