الملخص:
هدف البحث إلى استكشاف أثر استراتيجيات التعلم التكيفي المدعومة بالذكاء الاصطناعي في تعزيز التعليم المخصص وتنمية مهارات المستقبل لدى طلبة الجامعات، من خلال دراسة ميدانية أُجريت على عينة من طلبة جامعة بابل، تنطلق إشكالية البحث من الفجوة الواضحة بين تطور أدوات الذكاء الاصطناعي وتوظيفها في التعليم، وبين استمرار الاعتماد على نماذج تقليدية لا تراعي الفروق الفردية ولا تستجيب لتحديات العصر الرقمي ومتطلبات سوق العمل المتغير، لذا يسعى البحث إلى معالجة هذا التحدي من خلال تحليل فعالية استراتيجيات تعليمية مرنة قائمة على الذكاء الاصطناعي. وقد تم توظيف أدوات التحليل الإحصائي لتقييم فعالية هذه الاستراتيجيات في تخصيص المحتوى التعليمي وتقديم تجارب تعلم مرنة ومخصصة. أظهرت النتائج تأييداً واسعاً لدى الطلبة لفكرة أن هذه الاستراتيجيات تسهم في تحسين الأداء الأكاديمي، وتعزيز مهارات التفكير النقدي، وحل المشكلات، والتعلم الذاتي، مع تأكيد وجود بعض التحديات التقنية والبشرية، يوصي البحث بتعزيز البنية التحتية الرقمية وتطوير المهارات الرقمية لأعضاء هيئة التدريس لضمان تفعيل فاعل لهذه الاستراتيجيات. الكلمات المفتاحية: التعلم التكيفي، الذكاء الاصطناعي، التعليم المخصص، مهارات المستقبل
AI-powered adaptive learning strategies for personalized education to develop future skills HAYDER KADHIM ABBOOD AL-HASNAWI Professor (Ph.D.), Faculty of Basic Education, University of Babylon, Iraq Email: basic@uobabylon.edu.iq Abstract
This study aims to explore the impact of AI-powered adaptive learning strategies on enhancing personalized education and developing future skills among university students, through a field study conducted on a sample from the University of Babylon. The research problem stems from the evident gap between the rapid development of artificial intelligence tools in education and the continued reliance on traditional models that fail to address individual differences or respond to the challenges of the digital age and the evolving labor market. The study seeks to address this gap by analyzing the effectiveness of flexible, AI-driven educational strategies. Statistical analysis tools were employed to evaluate how effectively these strategies customize educational content and provide dynamic, personalized learning experiences. The results showed strong student support for the notion that these strategies improve academic performance, foster critical thinking, enhance problem-solving abilities, and promote self-directed learning—while also highlighting several technical and human challenges. The study recommends strengthening digital infrastructure and enhancing the digital competencies of faculty members to ensure the successful implementation of these strategies. Keywords : Adaptive Learning, Artificial Intelligence, Personalized Education, Future Skills