نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة
المؤلف
10.21608/maed.2025.451383
المستخلص
الملخص:
في ظل التحولات الحضارية المتسارعة والتحديات الفكرية المعاصرة التي تواجه المجتمعات الإسلامية تبرز أهمية تعزيز قيم الاعتدال والتسامح كركيزة أساسية لإرساء ثقافة الحوار والتواصل الحضاري، ويهدف هذا البحث إلى استكشاف دور الجامعات في تعزيز قيم الاعتدال والتسامح لدى الطلبة بما يعزز من قدرتهم على التفاعل الإيجابي مع التنوع الثقافي والفكري، ويسهم في بناء مجتمعات آمنة ومتعايشة. اعتمد البحث على المنهج الوصفي الوثائقي من خلال مراجعة الأدبيات والدراسات السابقة، وتحليل الأطر النظرية ذات الصلة بالمجال، وأظهرت النتائج أن الجامعات تمتلك أدوارًا محورية في تنمية ثقافة الاعتدال والتسامح من خلال تطوير مناهج دراسية متوازنة، وتفعيل الأنشطة الطلابية، وتنمية مهارات التفكير النقدي لدى الطلبة، بالإضافة إلى تأهيل أعضاء هيئة التدريس ليكونوا قدوات سلوكية وعلمية، وأوصى البحث بضرورة تبني مقاربة تكاملية داخل الجامعات تشمل الإدارة الجامعية، وأعضاء هيئة التدريس، والمناهج، والأنشطة الطلابية، مع توظيف التقنيات الحديثة في دعم هذه التوجهات، تحقيقاً لأهداف رؤية السعودية 2030، وتعزيز مكانة المملكة في دعم قيم التعايش والسلام على المستوى العالمي.
الكلمات المفتاحية: قيم، اعتدال، تسامح، تواصل حضاري، تعايش سلمي، جامعات، جامعة الأميرة نورة بنت عبدالرحمن، وعي فكري، أمن فكري، مواطنة، سلام، تطرف، وسطية، تعاون، حوار، تقبل الآخر، مشاركة مجتمعية، حرية الرأي، عدل.
The importance of universities promoting values of moderation and tolerance among students to support the goals of cultural communication “Descriptive and documentary research”[1]
Prof. Dr. Hanan A. AlJehani
Department of Educational Leadership and Organizational Development College of Education and Human Development Princess Nourah bint Abdulrahman UniversityRiyadh, Kingdom of Saudi Arabia.
Email: haaljhny@pnu.edu.sa
Abstract
Amid the accelerating civilizational transformations and contemporary intellectual challenges facing Islamic societies, the importance of promoting the values of moderation and tolerance emerges as a fundamental pillar for establishing a culture of dialogue and civilizational communication. This research aims to explore the role of universities in fostering these values among students, thereby enhancing their capacity for positive engagement with cultural and intellectual diversity and contributing to the development of safe and cohesive communities. The study adopted the descriptive-documentary method by reviewing literature and previous studies and analyzing theoretical frameworks relevant to the field. The findings revealed that universities play a pivotal role in cultivating a culture of moderation and tolerance through the development of balanced curricula, the activation of student activities, and the enhancement of students’ critical thinking skills, in addition to preparing faculty members to serve as behavioral and academic role models. The research recommended the adoption of an integrative approach within universities that encompasses university administration, faculty, curricula, and student activities, while employing modern technologies to support these orientations, in line with the goals of Saudi Vision 2030 and to strengthen the Kingdom’s global standing in supporting the values of coexistence and peace.
Keywords: Values, Moderation, Tolerance, Civilizational Communication, Peaceful Coexistence, Universities, Princess Nourah bint Abdulrahman University, Intellectual Awareness, Intellectual Security, Citizenship, Peace, Extremism, Centrism, Cooperation, Dialogue, Acceptance of Others, Community Participation, Freedom of Opinion, Justice.
[1] This research project was funded by the Deanship of Scientific Research and Libraries, Princess Nourah bint Abdulrahman University, through the Program of Research Project Funding After Publication, grant No (TRIA-45- 001)
الكلمات الرئيسية