مستخلص هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فعالية برنامج إرشادى سلوكى جدلى فى خفض الضغوط النفسية لدى معلمى المرحلة الثانوية من خلال الأبعاد المتمثلة في: البعدالجسمي - البعدالمعرفي- البعد النفسي- البعد الإجتماعي – البعد المهني ، وتكونت عينة الدراسة من (30) معلم من معلمي المرحلة الثانوية تراوحت أعمارهم من(35-50) سنة وتم تقسيمهم إلى مجموعة ضابطة وتشمل (15) معلم بمتوسط عمري(44.53) وانحراف معياري قدره (2.5) للمجموعة الضابطة ، ومتوسط عمري (45,53) وانحراف معياري قدره (2.8) للمجموعة التجريبية ،واشتملت أدوات الدراسة على مقياس الضغوط النفسية (إعداد الباحث)، والبرنامج الإرشادي السلوكي الجدلي لخفض الضغوط النفسية (إعداد الباحث)، واستخدم الباحث الأساليب الإحصائية التالية: اختبار مان - ويتني، واختبار ويلكوكسون لإشارة الرتب، ومعادلة حجم التأثير، وتوصلت نتائج الدراسة إلى فعالية البرنامج الإرشادي السلوكى الجدلى فى خفض الضغوط النفسية لدى معلمى المرحلة الثانوية الكلمات المفتاحية:الإرشاد السلوكي الجدلي، الضغوط النفسية ، معلمي المرحلة الثانوية . Abstract
The current study aimed to reveal the effectiveness of of a dialectical behavioral counseling program in reducing psychological stress for a sample of secondary school teachers through the dimensions represented by: The physical dimension - the cognitive dimension - the psychological dimension - the social dimension - the professional dimension,. The study sample consisted of (30) secondary school teachers whose ages ranged from (35-50) years. They were divided into a control group, which included (15) teachers with an average age of (44.53) and a standard deviation of (2.5) for the control group, and an average age of (45.53) and a standard deviation of (2.8) for the experimental group. The study tools included the psychological stress scale (prepared by the researcher), and the dialectical behavioral guidance program to reduce psychological stress (prepared by the researcher). The researcher used the following statistical methods: the Mann-Whitney test, the Wilcoxon test for the sign of ranks, and the effect size equation. The results of the study reached the effectiveness of the dialectical behavioral guidance program in reducing psychological stress for secondary school teachers. Keywords: dialectical behavioral counseling, psychological stress, secondary school teachers.
العتيبي, متعب بن جعيران بن صنهات. (2025). ...فعالية برنامج إرشادى سلوكى جدلى فى خفض الضغوط النفسية لدى معلمى المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية.... مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129(3), 1047-1073. doi: 10.21608/maed.2025.448320
MLA
متعب بن جعيران بن صنهات العتيبي. "...فعالية برنامج إرشادى سلوكى جدلى فى خفض الضغوط النفسية لدى معلمى المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية...", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129, 3, 2025, 1047-1073. doi: 10.21608/maed.2025.448320
HARVARD
العتيبي, متعب بن جعيران بن صنهات. (2025). '...فعالية برنامج إرشادى سلوكى جدلى فى خفض الضغوط النفسية لدى معلمى المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية...', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129(3), pp. 1047-1073. doi: 10.21608/maed.2025.448320
VANCOUVER
العتيبي, متعب بن جعيران بن صنهات. ...فعالية برنامج إرشادى سلوكى جدلى فى خفض الضغوط النفسية لدى معلمى المرحلة الثانوية بالمملكة العربية السعودية.... مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2025; 129(3): 1047-1073. doi: 10.21608/maed.2025.448320