المستخلص هدف البحث رصد معوقات ممارسة الإشراف التربوي بمدارس التعليم بالأردن وكيفية مواجهتها في ضوء بعض الخبرات العالمية ، والتوصل إلى أبرز المقترحات لمواجهة معوقات ممارسة الإشراف التربوي مدارس التعليم العام في الأردن ، واستخدم البحث المنهج الوصفي، وتم تطبيق الاستبانة على عينة مكونة من (750) معلما ومعلمة بمحافظة أربد بالمملكة الأردنية الهاشمية ، وانتهى البحث إلى صياغة مجموعة من المقترحات لمعوقات ممارسة الإشراف التربوي بمدارس التعليم العام بالأردن وكيفية مواجهتها في ضوء بعض الخبرات العالمية ،منها: الاستفادة من تجارب الدول الرائدة عالمياً في مجال الإشراف التربوي ، مع الأخذ بعين الاعتبار ظروف وواقع المملكة الأردنية ومراعاة تطبيق ما يناسب من العادات والقيم وفلسفة المجتمع وثقافته، وإجراء عملية المراجعة والتقييم المستمر للأداء من قبل المسئولين لتصميم الانحرافات في أداء المشرفيين التربويين ، وتقديم التغذية الراجعة لهم باستمرار، أن تقوم وزارة التربية والتعليم بعقد دورات تدريبية بشكل دوري ومستمر تتعلق بالإشراف التربوي وتوجهاته المعاصرة ، وذلك قبل وأثناء وبعد تعيين المشرفيين التربويين . Abstract
The aim of this research is to identify the obstacles to the practice of educational supervision in schools in Jordan and how to address them in light of some global experiences. The study also seeks to propose key recommendations for overcoming these obstacles in the context of public education schools in Jordan. The research adopts a descriptive methodology and applies a questionnaire to a sample of 750 teachers in the Irbid Governorate of the Hashemite Kingdom of Jordan. The study concludes with a set of recommendations to address the challenges of educational supervision in public schools in Jordan, drawing from global experiences. Among these recommendations are: benefiting from the experiences of leading countries worldwide in the field of educational supervision, while considering the conditions and realities of Jordan and applying what is compatible with the traditions, values, philosophy, and culture of the society. Additionally, it suggests the continuous review and evaluation of performance by officials to address deficiencies in the work of educational supervisors and provide them with ongoing feedback. It also recommends that the Ministry of Education organize periodic and continuous training courses related to educational supervision and its contemporary trends, both before, during, and after the appointment of educational supervisor
حميدات, زيد رضوان احمد. (2025). ..بعض معوقات ممارسة الإشراف التربوي بمدارس التعليم العام بالأردن وكيفية مواجهتها في ضوء بعض الخبرات العالمية .... مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129(2), 653-673. doi: 10.21608/maed.2025.448228
MLA
زيد رضوان احمد حميدات. "..بعض معوقات ممارسة الإشراف التربوي بمدارس التعليم العام بالأردن وكيفية مواجهتها في ضوء بعض الخبرات العالمية ...", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129, 2, 2025, 653-673. doi: 10.21608/maed.2025.448228
HARVARD
حميدات, زيد رضوان احمد. (2025). '..بعض معوقات ممارسة الإشراف التربوي بمدارس التعليم العام بالأردن وكيفية مواجهتها في ضوء بعض الخبرات العالمية ...', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129(2), pp. 653-673. doi: 10.21608/maed.2025.448228
VANCOUVER
حميدات, زيد رضوان احمد. ..بعض معوقات ممارسة الإشراف التربوي بمدارس التعليم العام بالأردن وكيفية مواجهتها في ضوء بعض الخبرات العالمية .... مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2025; 129(2): 653-673. doi: 10.21608/maed.2025.448228