مستخلص الدراسة هدفت الدراسة إلى تحديد متطلبات تحقيق الرشاقة التنظيمية بمدارس المرحلة الثانوية بدولة الكويت، وتحقيقًا لأهداف الدراسة اتبع الباحث المنهج الوصفي، قام بإعداد استبانة طبقت على عينة قومها (224) مديرًا، ووكيلًا، ومعلمًا من مدارس المرحلة الثانوية بمحافظة مبارك الكبير بدولة الكويت، وخلصت نتائج الدراسة إلى مديري مدارس المرحلة المتوسطة يمارسون الرشاقة التنظيمية بصورة مرتفعة في الرشاقة التنظيمية، و والرشاقة الاستراتيجية، والرشاقة في التمكين واتخاذ القرار، والرشاقة التكنولوجية حيث أتت درجة التحقق بصورة كبيرة، وجاءت المعوقات التي تحد من ممارسة الرشاقة التنظيمية بدرجة متوسطة ، كما أتت استجابة عينة الدراسة نحو متطلبات التغلب معوقات تحقيق الرشاقة التنظيمية عليها بصورة مرتفعة جدًا، كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين عينة الدراسة في متغير الوظيفة، والدرجة العلمية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية مرتبطة بسنوات الخبرة لصالح سنوات الخبرة الأقل، وخلصت الدراسة بتقديم تصور مقترح لتحقيق الرشاقة التنظيمية وفقًا لنتائج الدراسة وبناء على المتطلبات التي خرجت بها الدراسة. كلمات مفتاحية: الرشاقة التنظيمية – مدارس المرحلة الثانوية. Abstract
The study aimed to determine the requirements for achieving organizational agility in secondary schools in Kuwait. To achieve the study objectives, the researcher adopted a descriptive approach and prepared a questionnaire that was applied to a sample of 224 principals, vice principals, and teachers from secondary schools in Mubarak Al-Kabeer Governorate, Kuwait. The results of the study showed that secondary school principals practice organizational agility at a high level in organizational agility, strategic agility, empowerment and decision-making agility, and technological agility, with a high degree of achievement. The obstacles that hinder the practice of organizational agility came at a moderate level, and the study sample's response to the requirements for overcoming the obstacles to achieving organizational agility was very high. The study results also showed no statistically significant differences between the study sample in terms of job variable and academic degree, and there were statistically significant differences related to years of experience in favor of fewer years of experience. The study concluded by presenting a proposed model for achieving organizational agility based on the study results and the requirements that emerged from the study. Keywords: Organizational agility, Secondary schools.
جوهر, رضا أحمد عبد الله حمد. (2025). ..متطلبات تحقيق الرشاقة التنظيمية بمدارس المرحلة الثانوية بدولة الكويت... مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129(2), 571-605. doi: 10.21608/maed.2025.448222
MLA
رضا أحمد عبد الله حمد جوهر. "..متطلبات تحقيق الرشاقة التنظيمية بمدارس المرحلة الثانوية بدولة الكويت..", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129, 2, 2025, 571-605. doi: 10.21608/maed.2025.448222
HARVARD
جوهر, رضا أحمد عبد الله حمد. (2025). '..متطلبات تحقيق الرشاقة التنظيمية بمدارس المرحلة الثانوية بدولة الكويت..', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 129(2), pp. 571-605. doi: 10.21608/maed.2025.448222
VANCOUVER
جوهر, رضا أحمد عبد الله حمد. ..متطلبات تحقيق الرشاقة التنظيمية بمدارس المرحلة الثانوية بدولة الكويت... مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2025; 129(2): 571-605. doi: 10.21608/maed.2025.448222