..بناء مقياس لحوكمة ادارات التربية والتعليم بسلطنة عمان..

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

10.21608/maed.2025.448207

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة الى بناء ومعرفة صدق وثبات مقياس حوكمة ادارات التربية والتعليم بسلطنة عمان، وتكونت عينة الدراسة من (128) من موظفى ادارات التربية والتعليم بالسلطنة، وأظهرت نتائج الدراسة صدق وثبات المقياس ، فالمقياس يتمتع بصدق اتساق داخلى جيد طبقا لمعامل ارتباط بيرسون المرتفع، وثبات جيد طبقا لمعامل الفا كرونباخ تم التحقق من صدق مقياس حوكمة ادارات التربية والتعليم بطريقة صدق الاتساق الداخلى ، وقد كانت جميع قيم معاملات الارتباط دالة احصائيا مما يؤكد التماسك الداخلى للمقياس كما تم التحقق من ثبات المقياس بطريقة الفا كرونباخ ، وقد كانت معاملات الثبات مرتفعة مما يثبت ثبات المقياس، بشكل عام يتمتع مقياس بصدق وصلاحية للتطبيق فى الأبحاث العلمية والسياقات التخطيطية .
الكلمات المفتاحية: مقياس- حوكمة- ادارة تعليمية
Abstract:
The study aimed to build and know the validity and reliability of the scale of governance of education departments in the Sultanate of Oman. The study sample consisted of (128) employees of education departments in the Sultanate. The results of the study showed the validity and reliability of the scale. The scale has good internal consistency validity according to the high Pearson correlation coefficient, and good stability according to the Cronbach's alpha coefficient. The validity of the scale of governance of education departments was verified using the internal consistency validity method. All values ​​of the correlation coefficients were statistically significant, which confirms the internal consistency of the scale. The stability of the scale was also verified using the Cronbach's alpha method. The stability coefficients were high, which proves the stability of the scale. In general, the scale has validity and validity for application in scientific research and planning contexts.
Keywords: Scale - Governance - Educational Administration

الكلمات الرئيسية