...فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على التدريس الإيجابي في تنمية متعة التعلم وتحصيل مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بدولة الكويت...

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

10.21608/maed.2025.447987

المستخلص

مستخلص البحث:
هدف البحث الحالي التعرف على فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على التدريس الإيجابي في تنمية متعة التعلم وتحصيل مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية بدولة الكويت، وتكونت مجموعة البحث من (61) تلميذًا من تلاميذ الصف الرابع الابتدائي بدولة الكويت، موزعين على مجموعتين إحداهما تجريبية وعددها (31) تلميذًا، والأخرى ضابطة وعددها (30) تلميذًا، ولتحقيق هدف البحث تم تحديد خطوات الاستراتيجية القائمة على التدريس الإيجابي ودور المعلم والتلميذ فيها، وإعداد دليل المعلم وكراسة الأنشطة في ضوئها، وإعداد مقياس متعة التعلم والاختبار التحصيلي في وحدتي الكائنات الحية، والرعاية الصحية والأنظمة البيئية من كتاب علوم الصف الرابع الابتدائي بدولة الكويت الفصل الدراسي الأول، وتم تطبيق أداتي البحث (المقياس والاختبار) قبليًا على مجموعتي البحث للتأكد من تكافؤ المجموعتين، وبعديًا للتحقق من فاعلية الاستراتيجية المقترحة، وأسفرت النتائج إلى وجود فاعلية للاستراتيجية المقترحة القائمة على التدريس الإيجابي في تنمية أبعاد متعة التعلم لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي بدولة الكويت، ووجود فاعلية للاستراتيجية المقترحة القائمة على التدريس الإيجابي في تنمية التحصيل الدراسي في مادة العلوم لدى تلاميذ الصف الرابع الابتدائي بدولة الكويت، وفي ضوء تلك النتائج أوصت الباحثة بضرورة نشر الوعي بالتدريس الإيجابي وأهميته وأساليب تطبيقه بين معلمي العلوم من خلال ورش العمل التدريبية أو الزيارات المتبادلة لما له من دور فعال في تنمية متعة التعلم وكذلك التحصيل لدى التلاميذ.
الكلمات المفتاحية: التدريس الإيجابي، متعة التعلم، التحصيل الدراسي، مادة العلوم، المرحلة الابتدائية.
Abstract
The current study aimed to investigate the effectiveness of a proposed strategy based on positive teaching in enhancing the joy of learning and improving achievement in science among primary school students in the State of Kuwait. The research sample consisted of 61 fourth-grade students in Kuwait, divided into two groups: an experimental group of 31 students and a control group of 30 students. To achieve the study's objectives, the steps of the positive teaching-based strategy were identified, along with the roles of the teacher and the students. A teacher's guide and an activity booklet were developed in line with this strategy. Additionally, a joy of learning scale and an achievement test were designed for two units: Living Organisms and Healthcare and Ecosystems from the fourth-grade science textbook for the first semester in Kuwait. The research tools (the scale and the test) were applied pre-and post-intervention to both groups to ensure their equivalence and to assess the effectiveness of the proposed strategy. The results revealed that the proposed strategy based on positive teaching effectively enhanced the dimensions of the joy of learning among fourth-grade students in Kuwait. In addition, the strategy demonstrated effectiveness in improving academic achievement in science among the same group. A statistically significant positive correlation (p ≤ 0.01) was found between the scores of the experimental group students in the post-application of both the joy of learning scale and the achievement test. In light of these findings, the researcher recommended raising awareness of the importance of positive teaching and its methods of implementation among science teachers through training workshops and reciprocal visits, given its significant role in fostering both the joy of learning and academic achievement among students.
Keywords: Positive Teaching, Learning Enjoyment, Academic Achievement, Science, Primary Stage

الكلمات الرئيسية