ملخص الدراسة:
هدفت الدراسة إلى إبراز دور الأسرة التربوي في فاعلية التعلم عن بعد لأبنائها من وجهة نظر خبراء التربية الإسلامية، وتم تطبيق الدراسة على (10) من خبراء التربية الإسلامية، ولأغراض الدراسة قامت الباحثة بتوظيف المقابلة المفتوحة والمكونة من (3) أسئلة، وتم استخدام منهج البحث النوعي. وبناءً على هذه الإجراءات أظهرت نتائج الدراسة أن دور الأسرة التربوي في فاعلية التعليم عن بعد لأبنائها من وجهة نظر خبراء التربية الإسلامية؛ تمثل في: توجيه الأبناء لتحمل المسؤولية الكاملة تجاه عملية التعليم، وتحفيزهم على احترام المعلم والتفاعل معه أثناء الحصة الدراسية، وتنظيم وقت الأبناء بشكل فاعل وتوعيتهم بأهمية الاستخدام الإيجابي للإنترنت. أما عن معوقات دور الأسرة التربوي في فاعلية التعليم عن بعد لأبنائها من وجهة نظر خبراء التربية الإسلامية فمنها: ضعف الاتصال وانقطاع شبكة الإنترنت، وقلة خبرة الأسرة في استخدام هذه الشبكة، مع عدم معرفتها وإلمامها بطريقة التعامل مع التقنيات والأساليب التكنولوجية الحديثة. وعن أهم المقترحات لتطوير الدور التربوي للأسرة في فاعلية التعليم عن بعد لأبنائها من وجهة نظر خبراء التربية الإسلامية، فمنها: تدريب الأسرة على التعامل مع وسائل التقنية الحديثة، وتقديم محفزات للأسر التي تساعد المدرسة في العملية التعليمية، أيضًا تقديم الدعم اللازم للمشكلات التقنية التي تواجه الأسرة في العملية التعليمية، بالإضافة إلى تفعيل وسائل التواصل الاجتماعي لتيسير سُبل التواصل بين البيت والمدرسة. الكلمات المفتاحية: الأسرة، التعليم عن بعد، خبراء التربية الإسلامية. The educational role of the family in achieving the effectiveness of distance education for its children from the point of view of Islamic education experts Dr. Mona bint Saad Al-Biladi
King Abdulaziz University – Rabigh
malbaladi@kau.edu.sa Abstract
The study aimed to highlight the educational role of the family in the effectiveness of distance learning for their children from the point of view of Islamic education experts. The study was applied to (10) Islamic education experts, and for the purposes of the study, the researcher used an open interview consisting of (3) questions. The qualitative research method was used. Based on these procedures, the results of the study showed that the educational role of the family in the effectiveness of distance education for their children from the point of view of Islamic education experts; Represented in: guiding children to take full responsibility for the education process, motivating them to respect and interact with the teacher during the class, organizing children's time effectively and raising their awareness of the importance of positive use of the Internet. As for the obstacles to the educational role of the family in the effectiveness of distance education for their children from the point of view of Islamic education experts, including: weak communications, and the interruption of the Internet, the family's lack of experience in using this network, and their lack of knowledge of how to deal with modern technologies and methods. The most important proposals for developing the educational role of the family in the effectiveness of distance education for their children from the point of view of Islamic education experts, including: Training the family to deal with modern technology, providing incentives for families assisting the school in the educational process, and also, providing support for the family's technical problems in the educational process, in addition to activating social media to facilitate communication between home and school. Keywords: family, distance education, Islamic education experts.
البلادي, منى بنت سعد. (2023). دور الأسرة التربوي في تحقيق فاعلية التعليم عن بعد لأبنائها من وجهة نظر خبراء التربية الإسلامية. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 123(1), 1268-1291. doi: 10.21608/maed.2023.447831
MLA
منى بنت سعد البلادي. "دور الأسرة التربوي في تحقيق فاعلية التعليم عن بعد لأبنائها من وجهة نظر خبراء التربية الإسلامية", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 123, 1, 2023, 1268-1291. doi: 10.21608/maed.2023.447831
HARVARD
البلادي, منى بنت سعد. (2023). 'دور الأسرة التربوي في تحقيق فاعلية التعليم عن بعد لأبنائها من وجهة نظر خبراء التربية الإسلامية', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 123(1), pp. 1268-1291. doi: 10.21608/maed.2023.447831
VANCOUVER
البلادي, منى بنت سعد. دور الأسرة التربوي في تحقيق فاعلية التعليم عن بعد لأبنائها من وجهة نظر خبراء التربية الإسلامية. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2023; 123(1): 1268-1291. doi: 10.21608/maed.2023.447831