ملخص الدراسة باللغة العربية: هدفت الدراسة إلى دراسة وتحليل شخصية الإمام الليث بن سعد (رحمه الله)، إمام أهل مصر، بوصفه رمز ملهمًا من رموز التجديد و المواطنة، والتسامح، والمسئولية الاجتماعية، ومعبرًا عن المدرسة المصرية الأصيلة في فقهها وحمايتها للوطن ونسيجه المجتمعي، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي والمنهج التاريخي، من خلال استقراء المصادر الإسلامية المعتبرة التي تناولت سيرة الإمام الليث وأقواله ومواقفه، بالإضافة إلى تحليل الدراسات الحديثة التي تطرقت إلى الجانب التربوي في فكره وممارساته، لاستنباط المبادئ والمضامين التربوية، واشتقاق تطبيقات تربوية تساهم في معالجة قضايا الواقع التربوي المعاصر، أثبتت نتائج الدراسة أن العوامل السياسية والاجتماعية والاقتصادية والثقافية كان لها تأثير بالغ على حياة الليث بن سعد وفكره، وتأثيره الاجتماعي داخل المجتمع المصري، وقد أمكن استخلاص بعض التطبيقات التربوية منها: تنمية العلاقات الإنسانية والاحترام المتبادل والتناصح بين العلماء، ربط العلم بالمسئولية الاجتماعية وغرس أهمية استخدام المعرفة لنفع المجتمع، وتشجيع المشاركة المجتمعية، التربية على أدب الحوار واحترام الاختلاف، دعم وتقدير الطلاب والباحثين، دمج القيم الأخلاقية في المناهج وتعزيز بيئة تعليمية تُنمي هذه القيم، تشجيع الطلاب على البحث من مصادر متنوعة، وبرامج التبادل الثقافي، تعزيز التفكير النقدي والاجتهاد وتنمية التفكير المستقل، وأوصت الدراسة المعلمين والمربين على استلهام مبادئ منهج الإمام الليث وتطبيقها في ممارساتهم التربوية، وإجراء المزيد من الدراسات المتعمقة حول الجوانب التربوية في حياة وفكر الأئمة الأعلام كالإمام الليث، لتقديم نماذج تطبيقية للمربين والمعلمين. الكلمات المفتاحية: (الفكر التربوي _ الليث بن سعد _ التطبيقات التربوية). Abstract This research aimed at studying and analyzing the personality of Imam Al-Layth Ibn Saad (May Allah have mercy on him) the Imam of Egypt's people, as an inspiring symbol of renewal, citizenship, tolerance, and social responsibility, and an expression of the authentic Egyptian school in its jurisprudence and protection of the homeland and its social fabric. The study adopted the descriptive analytical approach, through the induction of the reliable Islamic sources that dealt with the biography of Imam Al-Layth, his sayings and positions, in addition to analyzing recent studies that addressed the educational aspect of his thought and practices, to deduce educational principles and contents, and to derive educational applications that contribute to addressing the issues of contemporary educational reality. Results of the research proved that political, social, economic and cultural factors had a profound effect on the life and thought of Al-Layth Ibn Saad, and on his social influence within Egyptian society. Some educational applications could be drawn from these: Enhancing human relations, mutual respect and advice among scholars, linking knowledge to social responsibility and instilling the significance of using knowledge to benefit society, encouraging society participation, educating on the etiquette of dialogue and respect for differences, supporting and appreciating students and researchers, integrating ethical values into curricula and fostering an educational environment that develops these values, encouraging students to research from diverse sources, and cultural exchange programs, promoting critical thinking, diligence and developing independent thinking. The research recommended that teachers and educators should draw inspiration from the principles of Imam Al-Layth's approach and apply them in their educational practices. Moreover, it recommended that further in-depth studies be conducted on the educational aspects of the lives and thoughts of prominent imams such as Imam Al-Layth, for providing practical models for educators and teachers. Keywords: (Educational Thought, Al-Layth Ibn Saad, and Educational Applications.).
المتولي, محمد عبد النبي أحمد, & خفاجي, محمد محمد على على. (2025). الفكر التربوي عند الإمام الليث بن سعد وتطبيقاته التربوية: دراسة تحليلية. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 131(1), 1-39. doi: 10.21608/maed.2025.444482
MLA
محمد عبد النبي أحمد المتولي; محمد محمد على على خفاجي. "الفكر التربوي عند الإمام الليث بن سعد وتطبيقاته التربوية: دراسة تحليلية", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 131, 1, 2025, 1-39. doi: 10.21608/maed.2025.444482
HARVARD
المتولي, محمد عبد النبي أحمد, خفاجي, محمد محمد على على. (2025). 'الفكر التربوي عند الإمام الليث بن سعد وتطبيقاته التربوية: دراسة تحليلية', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 131(1), pp. 1-39. doi: 10.21608/maed.2025.444482
VANCOUVER
المتولي, محمد عبد النبي أحمد, خفاجي, محمد محمد على على. الفكر التربوي عند الإمام الليث بن سعد وتطبيقاته التربوية: دراسة تحليلية. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2025; 131(1): 1-39. doi: 10.21608/maed.2025.444482