....*برنامج تربوي قائم على التأصيل الإسلامي لتنمية الوعي الأخلاقي لدي طلاب جامعة الأزهر لمواجهة مخاطر الذكاء الاصطناعي*

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

10.21608/maed.2025.441325

المستخلص

ملخص الدراسة باللغة العربية:
هدفت الدراسة إلى تنمية وعي طلاب جامعة الأزهر بأخلاقيات الذكاء الاصطناعي؛ لضمان استخدامهم تقنياته بطريقة مسؤولة وآمنة، استخدمت الدراسة كلا من المنهج الوصفي والأصولي، وتكونت عينة الدراسة من (70) طالباً بشعبة تكنولوجيا التعليم بكلية التربية بتفهنا الأشراف جامعة الأزهر بالدقهلية ،ولتحقيق هدف الدراسة قام الباحثان بتصميم مقياس وعي  لتحديد درجة وعي الطلاب بأخلاقيات استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي، ثم  تطبيق برنامج تربوي قائم على التأصيل الإسلامي لتنمية وعيهم بهذه الأخلاقيات، وتوصلت نتائج الدراسة إلي وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لصالح القياس البعدي على مقياس وعي طلاب جامعة الأزهر بأخلاقيات استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي، كما  كشفت عن عدم وجود فروق بين القياسين البعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية على مقياس وعي طلاب جامعة الأزهر بأخلاقيات استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي، وهذا يعد مؤشراً على فاعلية البرنامج التربوي القائم على التأصيل الإسلامي في تنمية وعي طلاب جامعة الزهر بأخلاقيات استخدام تطبيقات الذكاء الاصطناعي، وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة يوصي الباحثان بتوفير الدعم اللازم للطلاب لتطوير مهاراتهم في استخدام تقنيات الذكاء الاصطناعي بطريقة أخلاقية وفعالة، وتوفير البرامج التدريبية والموارد اللازمة التي تمكنهم من استخدام هذه التقنيات بما يحقق أهدافهم التعليمية بطريقة آمنة ومسؤولة، ويأمل الباحثان بتنفيذ قرار المجلس الأعلى للأزهر في الجلسة (266) عام 2019م، بإنشاء كلية الذكاء الاصطناعي بجامعة الازهر لتوطين تكنولوجيا الذكاء الاصطناعي بالجامعة، وتزويد سوق العمل بالخريجين المؤهلين علميًا وعمليًا في مجال تخصصهم، وتنشئة جيل جديد من الطلاب قادر على استيعاب التكنولوجيا المتقدمة.
الكلمات المفتاحية: (التأصيل الإسلامي - الوعي الأخلاقي - مخاطر الذكاء الاصطناعي).
Abstract
The study aimed at developing Al-Azhar University students' awareness of the artificial intelligence ethics for ensuring their use of its technologies in a responsible and safe manner. The study adopted both the descriptive and fundamentalist approaches. Participants consisted of (70) students in the educational technology department at the Faculty of Education in Tafahna       Al-Ashraf in Dakahlia, Al-Azhar University. To fulfill the purpose of the study, the researchers designed an awareness scale for determining the students’ awareness degree of the ethics for using artificial intelligence applications. Then, they applied an educational program based on Islamic rooting to develop their awareness of these ethics. Results of the study revealed that there were statistically significant differences between the pre- and post-measurements of the experimental group in favor of the post-measurement of Al-Azhar University students’ awareness scale of the ethics of using artificial intelligence applications. Moreover, results showed that there were no differences between the post- and follow-up measurements of the experimental group of Al-Azhar University students’ awareness scale of the ethics of using artificial intelligence applications. This is an indicator of the effectiveness of the educational program based on Islamic rooting for developing Al-Azhar University students' awareness of the artificial intelligence ethics. In light of the study's results, the researchers recommend providing students with the essential support to develop their skills in using artificial intelligence technologies in an ethical and effective manner. Furthermore, they recommended providing those students with the required training programs and resources that enable them in using these technologies to attain their educational aims in a safe and responsible manner. The researchers hope to implement the decision of the Supreme Council of Al-Azhar in session (266) in 2019 AD, to establish the Faculty of Artificial Intelligence at Al-Azhar University to localize artificial intelligence technology at the university in order to provide the labor market with graduates who are scientifically and practically qualified in their field of specialization, and prepare a new generation of students capable of absorbing advanced technology.                                                         
Keywords: (Islamic Rooting - Moral Awareness - Artificial  Intelligence Risks).
 

الكلمات الرئيسية