أثر برنامج قائم على التدخل بتطوير العلاقات(RDI) في تحسين جودة الحياة لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد...

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

ملخص الدراسة
هدفت الدراسة إلى قياس أثر برنامج قائم على التدخل بتطوير العلاقات(RDI) ‎‏ في تحسين ‏جودة الحياة لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد. اعتمدت الباحثة في الدراسة الحالية على المنهج التجريبي، وذلك للتحقق من الهدف الرئيسي للدراسة وهو قياس أثر برنامج قائم على التدخل بتطوير العلاقات(RDI) ‎‏ في تحسين ‏جودة الحياة لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد"‎، واعتمدت الباحثة على تصميم المجموعة الواحدة وقياس قبلي وبعدي. اعتمد البحث الحالي علي عينة من فئة الأطفال الذاتويين عمر 5.5 – 7 سنوات و عددهم 10 أطفال ذاتويين مرتفعي الاداء بمركز Son Rise بالمنصورة محافظة الدقهلية. . قامت الباحثة بالاعتماد على الأدوات الاتية وذلك لتحقيق أهداف الدراسة والتأكد من فروضها وهي : مقياس جودة الحياة ( إعداد المجلس الأوروبي لتطوير مشروع KIDSCREEN لتعزيز جودة الحياة لدى الأفراد " تطوير الباحثة" )، وبرنامج قائم على التدخل بتطوير العلاقات (RDI) ‎لتنمية المهارات الاجتماعية ‏واللغوية لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد. (إعداد الباحثة). وأسفرت نتائج الدراسة عن أنه بلغت الدرجة الكلية (86) وبلغت قيمة المتوسط البعدي (67) ، أما المتوسط القبلي فكانت قيمته (21.7) . وبتطبيق المعادلة وجدت الباحثة أنَّ نسبة الكسب المعدل المتحققة للبرنامج في تنمية المهارات الاجتماعية واللغوية = (1.14)، وهي أكبر من (1)، مما يدل أنَّ البرنامج التدريبي يتسم بالقدر المقبول من الفعالية في تنمية المهارات الاجتماعية واللغوية. كما أسفرت نتائج الدراسة عن أ،ه يوجد تأثير معنوي للبرنامج التدريبي القائم على التدخل بتطوير العلاقات(RDI) ‏ على أبعاد مقياس جودة الحياة لدى الأطفال ذوي اضطراب التوحد.
الكلمات المفتاحية : التدخل بتطوير العلاقات(RDI) ‏ ‏، جودة الحياة ، الأطفال ذوي اضطراب التوحد.
Abstract
The study aimed to measure the effect of a relationship development intervention (RDI) program in improving the quality of life of children with autism spectrum disorder. The researcher relied on the experimental approach in the current study to verify the main objective of the study, which is to measure the effect of a program based on the relationship development intervention (RDI) in improving the quality of life of children with autism disorder. The researcher relied on the single-group design and pre- and post-measurement. The current research relied on a sample of autistic children aged 5.5-7 years, numbering 10 high-performing autistic children at the Son Rise Center in Mansoura, Dakahlia Governorate. The researcher relied on the following tools to achieve the study objectives and confirm its hypotheses: the Quality of Life Scale (prepared by the European Council for the Development of the KIDSCREEN Project to Enhance the Quality of Life of Individuals "developed by the researcher"), and a program based on the relationship development intervention (RDI) to develop social and linguistic skills in children with autism disorder (prepared by the researcher). The results of the study showed that the total score reached (86) and the post-average value reached (67), while the pre-average was Its value is (21.7). By applying the equation, the researcher found that the adjusted gain ratio achieved by the program in developing social and linguistic skills = (1.14), which is greater than (1), indicating that the training program is characterized by an acceptable degree of effectiveness in developing social and linguistic skills. The results of the study also showed that there is a significant effect of the training program based on the relationship development intervention (RDI) on the dimensions of the quality of life scale for children with autism disorder.
Keywords: Relationship Development Intervention (RDI), Quality of Life, Children with Autism Spectrum Disorder.

الكلمات الرئيسية