فاعلية برنامج تدريبي قائم على مدخل (STEM) في تنمية مهارات تدريس مكونات البراعة الرياضية لدى معلمات الرياضيات بالمرحلة الثانوية....

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

المستخلص: هدف البحثُ إلى قياس فاعلية برنامج تدريبي مُصمَّم وفق مدخل (STEM) في تنمية مهارات تدريس مُكوِّنات البراعة الرياضية لدى مُعلِّمات الرياضيات بالمرحلةِ الثَّانوية. ويعدُّ مفهومُ البراعة الرياضية أحد الاتجاهات التربوية الحديثة؛ وهو يتألف من خمسة مكونات رئيسة هي: استيعاب المفاهيم، والطلاقة الإجرائية، والكفاءة الاستراتيجية، والاستدلال التكيُّفي، والرغبة المنتجة. وقد اعتمد الباحثان المنهج التجريبي بتصميم شبه تجريبي لمجموعةٍ واحدة باستخدام القياسين القبلي والبعدي، وتكونت عينةُ البحث من (36) معلمةً من معلمات الرياضيات بالمرحلة الثَّانوية بمدينة أبها خلال الفصل الدراسي الثاني للعام (1445هـ/ 2024م). وقد تم إعدادُ البرنامج التدريبي الذي تضمّن خمسةَ أيام تدريبية شملت موضوعات: التعريف بمدخل(STEM)، واستراتيجياته، والتخطيط لتدريس وحدات تعليمية وتنفيذها وتقويمها وفق هذا المدخل. كما تم إعداد بطاقة ملاحظة تكونت من (25) عبارةً مُقسَّمةً على خمسة محاور تقيس "مهارات تدريس مكونات البراعة الرياضية"، وقد كشفت نتائجُ الدراسة عن وجود فروقٍ ذات دلالةٍ إحصائية بين التطبيقين القبلي والبعدي لصالح التطبيق البعدي في جميع مكونات البراعة الرياضية (استيعاب المفاهيم، والطلاقة الإجرائية، والكفاءة الاستراتيجية، والاستدلال التكيُّفي، والرغبة المنتجة)؛ مما يؤكد فاعليةَ البرنامج التدريبي وأظهر حسابُ حجم الأثر (مربع إيتا) قيمة كبيرة تجاوزت (0.90) لجميع المحاور؛ مما يعكسُ التَّأثير الإيجابي الكبير للبرنامج في تطوير أداء المعلمات. كما أثبتت نسبةُ الكسب المعدلة لبلاك فاعلية البرنامج في تنمية مهارات تدريس مكونات البراعة الرياضية لدى معلمات الرياضيات. وأوصت الدراسةُ بضرورة تبني برامج التنمية المهنية لمعلمي الرياضيات وفق مدخل (STEM)، كما اقترحت الباحثةُ إجراءَ دراساتٍ إضافية لتقييم الصعوبات التدريبية  وتصميم وحدات تعليمية في ضوء مدخل  (STEM) لتعزيز مكونات البراعة الرياضية.
الكلمات المفتاحية: برنامج، مدخل STEM، مهارات تدريس، مكونات البراعة الرياضية، معلمات الرياضيات
The Effectiveness of a Training Program Based on the STEM Approach in Developing the Skills of Teaching the Components of Mathematical Prowess Among Secondary School Mathematics Teachers
Abstract:
 The aim of the research was to measure the effectiveness of a training program designed according to the STEM approach in developing the skills of teaching mathematical proficiency components among secondary school mathematics teachers. The concept of mathematical proficiency is one of the modern educational trends; it consists of five main components: conceptual comprehension, procedural fluency, strategic competence, adaptive reasoning, and productive desire. The researchers adopted the experimental method with a quasi-experimental design for one group using pre- and post-measurements. The research sample consisted of (36) secondary school mathematics teachers in Abha during the second semester of the academic year 1445 AH / 2024 AD. The training program was prepared and included five training days that included topics such as: introducing the STEM approach, its strategies, planning for teaching educational units, implementing them, and evaluating them according to this approach. An observation card was also prepared consisting of (25) statements divided into five axes that measure the skills of teaching mathematical proficiency components. The study results revealed statistically significant differences between the pre- and post-tests in favor of the post-test in all components of mathematical proficiency (conceptual comprehension, procedural fluency, strategic competence, adaptive reasoning, and productive desire), confirming the effectiveness of the training program. The effect size calculation (Eta square) showed a large value exceeding (0.90) for all axes, reflecting the significant positive impact of the program on developing teachers' performance. Black's adjusted gain ratio also demonstrated the program's effectiveness in developing the teaching skills of mathematical proficiency components among mathematics teachers. The study recommended the necessity of adopting professional development programs for mathematics teachers according to the STEM approach. The researcher also suggested conducting additional studies to evaluate training difficulties and design educational units in light of the STEM approach to enhance mathematical proficiency components.
Keywords: Program, STEM approach, teaching skills, components of mathematical proficiency, mathematics teachers

الكلمات الرئيسية