دور القيادة الذكية في تحسين استجابة معلمات المرحلة الثانوية للتغيرات التنظيمية بمدينة الرياض....

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المستخلص:
هدف البحث الحالي إلى الكشف عن درجة ممارسة القيادة الذكية في مدارس البنات للمرحلة الثانوية بمدينة الرياض، والتعرف على مستوى استجابة معلمات المرحلة الثانوية للتغيرات التنظيمية بمدينة الرياض، والكشف عن دور القيادة الذكية في تحسين استجابة معلمات المرحلة الثانوية للتغيرات التنظيمية، وتحديد إذا ما كان هناك فروق ذات دلالة إحصائية حول دور القيادة الذكية في تحسين استجابة معلمات المرحلة الثانوية للتغيرات التنظيمية تبعاً للمتغيرات التالية (سنوات الخبرة، المؤهل العلمي، نوع المدرسة)، اتبع البحث المنهج الوصفي الارتباطي، وتكونت عينة البحث من (347) معلمة المرحلة الثانوية بمدينة الرياض، واعتمدت الدراسة على الاستبانة كأداة، وتوصل البحث إلى النتائج التالية: أن متوسط استجابة المعلمات على أبعاد القيادة الذكية كان عالياً، وكان "الذكاء الروحي" هو البعد الأكثر ممارسة حسب الوزن النسبي (80.6%)، يليه "الذكاء الشعوري" (79.2%) و"الذكاء العقلاني" (78.2%)، وبالنسبة لاستجابة المعلمات للتغيرات التنظيمية أظهرت نتائج البحث أن المعلمات قد أظهرن موافقة كبيرة على التغيرات التنظيمية، بوزن نسبي (74.6%)، كما أظهرت نتائج التحليل باستخدام الانحدار الخطي المتعدد أن "الذكاء العقلاني" و"الذكاء الروحي" لهما تأثير إيجابي كبير على استجابة المعلمات للتغيرات التنظيمية (مع مستوى دلالة أقل من 0.05). في المقابل، لم يظهر "الذكاء الشعوري" تأثيراً دالاً إحصائياً، وأن هناك فروقاً ذات دلالة إحصائية بناءً على سنوات الخبرة، حيث كانت الاستجابة الأفضل من نصيب المعلمات ذوي الخبرة أكثر من 10 سنوات، أما بالنسبة لمتغير "نوع المدرسة" و"المؤهل العلمي"، فلم تظهر أي فروق ذات دلالة إحصائية، في ضوء تلك النتائج أوصي البحث بتنظيم دورات تدريبية لتمكين إدارة المدارس الثانوية من وضع استراتيجيات وأساليب ابتكارية لاستخلاص المعارف والمهارات والخبرات من عقول العاملين بها، وللتعامل مع المشكلات والظروف الطارئة، وحث مديرات المدارس على مشاركة جميع أعضاء المدرسة في أعمال التحسين والتطوير داخل المدرسة، وتحملهم المسؤولية الكاملة عن ذلك مع منحهم الصلاحيات اللازمة لتنفيذ مهامهم.
الكلمات المفتاحية: القيادة الذكية، التغيرات التنظيمية، المرحلة الثانوية.
The Role of Smart Leadership in Enhancing Secondary School Teachers’ Response to Organizational Changes
Rawan Yousef Naif Alhakami
Department of Educational Leadership and Policy, College of Education,King Khalid University
Email: Rowanalh635@gmail.com
Abstract:
The current study aimed to investigate the extent to which smart leadership is practiced in female secondary schools in Riyadh, to identify the level of responsiveness of secondary school female teachers to organizational changes, and to examine the role of smart leadership in enhancing these responses. Additionally, the study sought to determine whether there are statistically significant differences regarding the role of smart leadership in improving teachers’ responses based on the following variables: years of experience, educational qualification, and type of school. The research adopted a descriptive correlational methodology. The sample consisted of 347 secondary school female teachers in the Riyadh region. A questionnaire was used as the main data collection tool. The study yielded the following findings: The average response of teachers regarding the dimensions of smart leadership was high. Among these, “spiritual intelligence” was the most practiced dimension with a relative weight of 80.6%, followed by “emotional intelligence” at 79.2%, and “rational intelligence” at 78.2%. As for the teachers’ responses to organizational changes, results indicated a high level of agreement with a relative weight of 74.6%. Furthermore, multiple linear regression analysis revealed that “rational intelligence” and “spiritual intelligence” had a significant positive impact on teachers’ responses to organizational changes (at a significance level less than 0.05). In contrast, “emotional intelligence” did not show a statistically significant effect. The study also found statistically significant differences based on years of experience, with teachers having more than 10 years of experience showing the highest levels of responsiveness. However, no statistically significant differences were found based on school type or educational qualification. In light of these findings, the study recommends organizing training courses to enable secondary school administrators to develop innovative strategies and methods to extract knowledge, skills, and experiences from their staff, and to manage problems and emergencies effectively. It also urges school leaders to engage all school members in improvement and development efforts, hold them fully accountable, and grant them the necessary authority to carry out their responsibilities.
Keywords: Smart Leadership, Organizational Changes, Secondary Education.

الكلمات الرئيسية