تصورات معلمي صعوبات التعلم عن فعالية التعلم الإلكتروني في تدريس الرياضيات للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم....

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

الملخص
     هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على تصورات المعلمين عن فعالية التعلم الالكتروني في تدريس الرياضيات للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم، وتحديد أبرز التحديات التي تواجههم في تدريس الرياضيات للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم عبر التعلم الالكتروني، مع إيضاح الفروق في استجابات أفراد العينة على حسب متغيرات (الجنس، العمر، الخبرة، المؤهل التعليمي المنطقة). تم استخدام المنهج الوصفي المسحي من خلال تطوير استبانة تكونت من (34) فقرة. وتكونت عينة الدراسة من (170) معلمًا ومعلمة من معلمي صعوبات التعلم في المملكة العربية السعودية. توصلت الدراسة إلى أن استجابات أفراد العينة وتصوراتهم عن فعالية التعلم الإلكتروني في تدريس الرياضيات للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم أنها كانت النتائج إيجابية بشكل عام. وأن المتوسط الحسابي للدرجة الكلية للمحور بلغ 4.06؛ مما يشير إلى أن أغلب المعلمين يرون أن التعلم الإلكتروني له تأثير إيجابي في فعالية تدريس الرياضيات؛ أما التحديات التي تواجه معلمي صعوبات التعلم في تدريس الرياضيات، فقد أظهرت النتائج أن المعلمين يواجهون صعوبات عدة في هذا السياق، وأبرزها التحديات المتعلقة بالضعف في الإمكانات المادية، مثل: نقص الأجهزة اللازمة (مثل: الحواسيب)، وضعف البنية التحتية التكنولوجية، وتدني مستوى الدعم الفني أثناء استخدام التعلم الإلكتروني. وقد وجدت الدراسة أن هناك فرقًا ذا دلالة إحصائية في تصورات معلمي صعوبات التعلم عن فعالية التعلم الإلكتروني حسب الجنس. وقد أظهرت النتائج أن المعلمات الإناث لديهن تصورات إيجابية أكثر عن فعالية التعلم الإلكتروني مقارنة بالمعلمين الذكور. ولم تظهر النتائج فروقًا ذات دلالة إحصائية بين الفئات العمرية المختلفة. كما أظهرت النتائج أن هناك فروقًا ذات دلالة إحصائية بين المعلمين ذوي سنوات الخبرة المختلفة، وأن المعلمين ذوي الخبرة الأقل (أقل من 5 سنوات) أظهروا تصورات أكثر إيجابية عن فعالية التعلم الإلكتروني .لم تظهر نتائج الدراسة أي فروق ذات دلالة إحصائية بين المعلمين ذوي المؤهل العلمي "بكالوريوس" والذين لديهم "دراسات عليا" في تصوراتهم عن فعالية التعلم الإلكتروني؛ كما لم تكشف الدراسة عن فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات المعلمين في تصوراتهم عن فعالية التعلم الإلكتروني في تدريس الرياضيات تبعًا لمتغير المنطقة التي ينتمون إليها.
الكلمات المفتاحية: صعوبات التعلم، التعلم الإلكتروني، تدريس الرياضيات
Learning Difficulties Teachers' Perceptions of the Effectiveness of E-Learning in Teaching Mathematics to Students with Learning Difficulties
Asmaa fahad alzoman, Abdulrahman Abdullah Abaoud
Abstract
   This study aimed to identify teachers' perceptions of the effectiveness of e-learning in teaching mathematics to students with learning difficulties, and to identify the most prominent challenges they face in teaching mathematics to students with learning difficulties through e-learning, while clarifying the differences in the responses of sample members according to the variables (gender, age, experience, educational qualification, region). The descriptive survey approach was used by developing a questionnaire consisting of (34) paragraphs. The study sample consisted of (170) male and female learning difficulties teachers in the Kingdom of Saudi Arabia. The study concluded that the responses of sample members and their perceptions of the effectiveness of e-learning in teaching mathematics to students with learning difficulties were generally positive. The arithmetic means of the total score for the axis was 4.06; This indicates that most teachers believe that e-learning has a positive impact on the effectiveness of mathematics teaching. This indicates that teachers are aware of the significant benefits offered by e-learning. As for the challenges facing learning disability teachers in teaching mathematics, the results showed that teachers face several difficulties in this context, most notably challenges related to limited material resources, such as a lack of necessary equipment (e.g., computers), weak technological infrastructure, and poor technical support when using e-learning. The study found a statistically significant difference in the perceptions of learning disability teachers of the effectiveness of e-learning by gender. The results showed that female teachers had more positive perceptions of the effectiveness of e-learning than male teachers. The results did not reveal statistically significant differences between different age groups. The results also showed that there were statistically significant differences between teachers with different years of experience, and that teachers with less experience (less than 5 years) showed more positive perceptions of the effectiveness of e-learning. The study results did not show any statistically significant differences between teachers with a bachelor's degree and those with postgraduate studies in their perceptions of the effectiveness of e-learning. The study also did not reveal statistically significant differences between teachers' responses regarding their perceptions of the effectiveness of e-learning in teaching mathematics according to the variable of the region to which they belong.
Keywords: learning difficulties, e-learning, mathematics teaching

الكلمات الرئيسية