...أثر بيئة تعلم قائمة على المعلم الذكي الإفتراضي (AI-Powered Virtual Tutor) في تحسين تجربة التعلم وتنمية التحصيل لدى طلاب الجامعة...

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

الملخص:
هدف البحث الحالي إلى التعرف على أثر بيئة تعلم قائمة على المعلم الذكي الإفتراضي (AI-Powered Virtual Tutor) في تحسين تجربة التعلم وتنمية التحصيل لدى طلاب الجامعة. تم استخدام المنهج التجريبي بتصميمه شبه التجريبي بدراسة تأثير المتغير المستقل (بيئة تعلم قائمة على المعلم الذكي الافتراضي) على المتغير التابع للدراسة (تحسين تجربة التعلم وتنمية التحصيل لدى طلاب الجامعة).، وتمثلت أدوات البحث في  أداتي الإختبار التحصيلي ومقياس تحسين تجربة التعلم، وتوصل الباحث لعدة نتائج أبرزها: تفوق المجموعة التجريبية التي درست بالمعلم الذكي على المجموعة الضابطة التي درست بالطريقة السائدة، وهذا التفوق والفرق بين متوسطي المجموعتين يعود للمتغير التجريبي الذي استخدم مع المجموعة التجريبية ، و وجود أثر للمتغير المستقل التجريبي في المتغير التابع تحسين تجربة التعلم. وكانت أهم التوصيات والمقترحات: تعزيز توظيف استخدام المعلم الذكي الافتراضي في المقررات الدراسية، خاصة في المواد التي تحتاج إلى تفاعل مستمر وتوجيه فردي، وكذلك توفير التدريب اللازم لأعضاء هيئة التدريس على كيفية تصميم وتطبيق بيئات تعلم تعتمد على المعلم الذكي الافتراضي ; كما تقترح الدراسة إجراء المزيد من الدراسات لتقنيات ذكاء اكثر فاعلية للإستخدام, ودراسات لأثر تطوير نظم تعليمية تعتمد على تحليل البيانات الضخمة والذكاء الإصطناعي لتكييف التعلم.
الكلمات المفتاحية: المعلم الذكي الإفتراضي, تحسين تجربة التعلم, التحصيل الدراسي, طلاب الجامعة
Abstract:
The current research aims to identify the effect of a learning environment based on the AI-Powered Virtual Tutor in improving the learning experience and developing achievement among university students. The experimental approach was used with its quasi-experimental design to study the effect of the independent variable (a learning environment based on the AI-Powered Virtual Tutor) on the dependent variable of the study (improving the learning experience and developing achievement among university students). The research tools were the achievement test tools and the learning experience improvement scale. The research reveal several results, the most prominent of which are: the superiority of the experimental group that studied with the AI-Powered Virtual Tutor over the control group that studied using the prevailing method. This superiority and the difference between the averages of the two groups is due to the experimental variable used with the experimental group, and the presence of an effect of the experimental independent variable on the dependent variable improving the learning experience. The most important recommendations and suggestions were: enhancing the use of the AI-Powered Virtual Tutor in academic courses, especially in subjects that require continuous interaction and individual guidance, as well as providing the necessary training for faculty members on how to design and implement learning environments based on the AI-Powered Virtual Tutor; The study also suggests conducting further studies on more effective AI technologies for use, and carry studies on the impact of developing educational systems based on big data analysis and artificial intelligence to make learning adaptive.
Keywords: AI-Powered Virtual Tutor, Learning Experience Improvement, Academic Achievement, University Students.

الكلمات الرئيسية