مستخلص: هدف البحث الى التعرف على طبيعة العلاقة الارتباطية بين اليقظة العقلية والتوافق النفسي، والتنبؤ بالتوافق النفسي في ضوء اليقظة العقلية ، والكشف عن العلاقات السببية بين التوافق النفسي واليقظة العقلية،اعتمد البحث الحالي على المنهج الوصفي التحليلي، وقد احتوي مجتمع الدراسة على جميع الطلاب السعوديين المقيدين بالمدارس الثانوية بمحافظة حفر الباطن وتم أخذ عينة قدرها (400) طالب وتم استخدام مقياس اليقظة العقلية، ومقياس التوافق النفسي، وقد توصلت الدراسى الى ، ارتباط مفهوم اليقظة العقلية بتيار علم النفس الإيجابي، كما ارتبط بالعمليات الإدراكية والأنشطة العقلية كالانتباه والوعي التي تؤثر بدورها في الحالة المزاجية والصحة النفسية للفرد، كما تعمل اليقظة العقلية على عدم التسرع في الحكم على النفس أو الآخرين، أو الأحداث عند وقوعها، وبث الصبر في النفس والآخرين. ، وأن اليقظة العقلية تساعد على الاستمتاع بجمال وحداثة كل لحظة والثقة بالنفس والمشاعر الخاصة والاهتمام بما هو صحيح بدلا من السعي وراء الأخطاء، كما تمنح اليقظة العقلية مزيدا من التركيز والانتباه الذي يكسب الفرد الكثير من القوة والثقة والسيطرة في جميع جوانب الحياة ومجالاتها مما يحسن من مستويات الأداء في الدراسة، كما تعزز اليقظة العقلية من شعور الفرد بالمقدرة على إدارة البيئة المحيطة من خلال تعزيز الاستجابات التكيفية لمواجهة الضغوط. الكلمات المفتاحية : اليقظة العقلية - التوافق النفسي - طلاب المرحلة الثانوية Abstract
The aim of the research was to identify the nature of the correlation between mental alertness and psychological compatibility, predict psychological compatibility in light of mental alertness, and reveal the causal relationships between psychological compatibility and mental alertness. The current research relied on the descriptive analytical approach. The study community included all Saudi students enrolled in secondary schools in Hafar Al-Batin Governorate. A sample of (400) individuals was taken. The mental alertness scale and the psychological compatibility scale were used. The study concluded that the concept of mental alertness is linked to the positive psychology trend, and is also linked to cognitive processes and mental activities such as attention and awareness, which in turn affect the mood and mental health of the individual. Mental alertness also works to avoid rushing to judge oneself or others, or events when they occur, and to instill patience in oneself and others. The study also confirmed that mental alertness helps to enjoy the beauty and novelty of every moment, self-confidence, personal feelings, and interest in what is right instead of pursuing mistakes. Mental alertness also gives the individual more focus and attention, which gives the individual a lot of strength, confidence, and control in all aspects and fields of life, which improves performance levels in study. Mental alertness also enhances the individual’s sense of ability to manage the surrounding environment by enhancing adaptive responses to confront pressures. Keywords:Mental alertness - Psychological adjustment - High school students
العنزي, عبدالله رشيد. (2024). اليقظة العقلية وعلاقتها بالتوافق النفسي لدى طلاب المرحلة الثانوية.... مجلة کلية التربية بالمنصورة, 128(3), 581-605. doi: 10.21608/maed.2024.429127
MLA
عبدالله رشيد العنزي. "اليقظة العقلية وعلاقتها بالتوافق النفسي لدى طلاب المرحلة الثانوية...", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 128, 3, 2024, 581-605. doi: 10.21608/maed.2024.429127
HARVARD
العنزي, عبدالله رشيد. (2024). 'اليقظة العقلية وعلاقتها بالتوافق النفسي لدى طلاب المرحلة الثانوية...', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 128(3), pp. 581-605. doi: 10.21608/maed.2024.429127
VANCOUVER
العنزي, عبدالله رشيد. اليقظة العقلية وعلاقتها بالتوافق النفسي لدى طلاب المرحلة الثانوية.... مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2024; 128(3): 581-605. doi: 10.21608/maed.2024.429127