.."تصور مقترح لتطوير الممارسات التدريسية لدى معلمي الرياضيات بالمرحلة المتوسطة في ضوء مهارات التعليم الأخضر"..

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

المستخلص
هدف البحث إلى الكشف عن واقع الممارسات التدريسية لمعلمي الرياضيات بالمرحلة المتوسطة وبناء تصور مقترح لتطويرها في ضوء مهارات التعليم الأخضر. وقد اعتمد البحث المنهج الوصفي. وتم إعداد قائمة بمهارات التعليم الأخضر اللازم توافرها في الممارسات التدريسية للمعلمين، وذلك بالاستناد على الدراسات السابقة، واستخدمت القائمة في إعداد استبانة كأداة للبحث والتي اشتملت على أربع مهارات أساسية للتعليم الأخضر هي: المهارات البيئية، المهارات الاجتماعية، المهارات الاقتصادية، المهارات الرقمية، والتي انبثق منها (25) فقرة، طُبقت إلكترونياً على عينة عشوائية بلغت (75) معلماً من معلمي الرياضيات بالمرحلة المتوسطة والتابعين لإدارة التعليم بمكة. أظهرت النتائج تبايناً في مستويات المهارات (البيئية، الاجتماعية، الاقتصادية، الرقمية) بين مرتفع جداً ومرتفع، فقد كان المتوسط الحسابي للمهارات الاجتماعية هو الأعلى (4.22)، يليه المتوسط الحسابي للمهارات الرقمية (3.95)، ثم المهارات الاقتصادية بمتوسط (3.76)، وأخيراً المهارات البيئية التي حصلت على أقل متوسط (3.73)، مما يشير إلى أن الممارسات التدريسية في مجال المهارات البيئية تحتاج إلى تحسين وتطوير. وفي ضوء النتائج تم تقديم تصور مقترح لتطوير الممارسات التدريسية لدى معلمي الرياضيات في ضوء مهارات التعليم الأخضر، بالإضافة إلى مجموعة من التوصيات؛ منها: تصميم برامج تدريبية تهدف إلى تعزيز الوعي البيئي لدى معلمي الرياضيات بالمرحلة المتوسطة وتمكينهم من دمج مهارات التعليم الأخضر في تدريس الرياضيات. (192)
الكلمات المفتاحية: مهارات التعليم الأخضر، الممارسات التدريسية.
Abstract
The research aimed to reveal the reality of teaching practices of mathematics teachers in the intermediate stage and to build a proposed vision for developing them in light of green education skills. The research adopted the descriptive approach. A list of green education skills that must be available in teachers' teaching practices was prepared, based on previous studies. This list was used to prepare a questionnaire as a research tool, which included 4 basic skills for green education: environmental skills, social skills, economic skills, and digital skills, from which (25) paragraphs emerged, which were applied electronically to a random sample of (75) mathematics teachers in the intermediate stage affiliated with the Education Department in Makkah. The results revealed a variation in the levels of skills (environmental, social, economic, and digital), ranging from very high to high. The highest mean score was for social skills (4.22), followed by digital skills with a mean of (3.95), economic skills with a mean of (3.76), and lastly, environmental skills, which recorded the lowest mean score of (3.73). This indicates that the current teaching practices in the area of environmental skills require improvement, as the moderate level of these practices reflects the need for development. Based on the findings, a proposed framework was developed to enhance the teaching practices of mathematics teachers in light of green education skills. Additionally, a set of recommendations was provided, including the design of training programs aimed at raising environmental awareness among middle school mathematics teachers and enabling them to integrate green education skills into their teaching of mathematics.  (259)
Keywords: Green education skills, teaching practices.

الكلمات الرئيسية