School Administration and its Impact on Academic Achievement Among Basic Education School Students in the Salt Education Directorate

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

10.21608/maed.2025.418561

المستخلص

Abstract:
The aim of the research was to demonstrate the impact of school administration on the academic achievement of Basic Education school students in the Salt Education Directorate from the perspective of principals. The research population consisted of Basic Education school principals in the Salt Education Directorate. A purposive sample was selected from public schools. The sample size was 30 principals. The research followed a mixed Research design (descriptive and qualitative) using survey and interview methods and reached the following results: The majority of the sample members were keen to focus on students' academic achievement and follow the best methods to achieve this. It was found that they continuously monitor students' academic achievement and level. Sample members reported that they communicate with students' parents, inform them of their academic level, and cooperate with them in their affairs and problems, reaching a percentage of 75%. A large percentage of the sample members expressed interest in the students and followed various means and methods to care for them and solve their problems, reaching a percentage of 74.25%. This interest will be positively reflected in students' academic achievement. As for school activities implemented by the school administration, the results showed that 46.5% of the sample expressed interest in the activities and the necessity of implementing them, an unacceptable percentage. The research recommended a set of recommendations, most notably: reconsidering the responsibilities of school administration in light of cognitive developments and digital learning.
Keywords: School administration, academic achievement, school principal. Basic stage, salt education
 
الإدارة المدرسية وأثرها على التحصيل الدراسي لدى طلبة مرحلة التعليم الأساسي 
في مديرية تربية السلط
د. جمال فواز منصور العمري
أستاذ مشارك في الإدارة التربوية، جامعة البلقاء التطبيقية، كلية الأميرة رحمة الجامعية، قسم العلوم الأساسية، الأردن.
البريد الالكتروني: Dr.jomari@bau.edu.jo
https://orcid.org/ 0000-0003-0077-8472
الملخص العربي:
هدف البحث إلى بيان أثر الإدارة المدرسية على التحصيل الدراسي لطلبة المرحلة الأساسية في مديرية تربية السلط من وجهة نظر المديرين، وتألف مجتمع البحث من مديري المدارس الأساسية في مديرية تربية السلط قصبة، وتم اختيار عينة قصدية من المدارس الحكومية، وبلغ عدد العينة 30 مديراً ومديرة، واتبع البحث المنهج المختلط الوصفي , والنوعي باستخدام أسلوب المسح (الاستبانة) والمقابلة  وتوصل إلى النتائج التالية: هنالك اثركبير للادارة المدرسية على تحصيل الطلبة  حيث تبين اهتمام  غالبية أفراد العينة بتحقيق التحصيل الدراسي للطلبة واتباع أفضل السبل لذلك، وأكدوا على المتابعة المستمرة للتحصيل الدراسي ومستواه لدى الطلبة، وبلغت نسبتهم 75%، وأبدت نسبة كبيرة من أفراد العينة اهتماماً بالطلبة واتباع العديد من الوسائل والأساليب في رعايتهم وحل مشكلاتهم، حيث بلغت نسبتهم74.25 %، وهذا الاهتمام سينعكس إيجاباً على التحصيل الدراسي للطلبة، وأفاد أفراد العينة أنهم يتواصلون مع أولياء أمور الطلبة ويطلعونهم على مستواهم الدراسي، ويظهرون تعاوناً مع أولياء الأمور فيما يتعلق بشؤونهم ومشاكلهم، أما فيما يتعلق بالأنشطة المدرسية التي تنفذها إدارة المدرسة فقد أظهرت النتائج أن45.5% من أفراد العينة مهتمون بالأنشطة وضرورة تنفيذها وهي نسبة غير مقبولة، وأوصى البحث بمجموعة من التوصيات  ومن أهمها: إعادة النظر في مهام إدارة المدرسة في ضوء التطورات المعرفية والتعلم الرقمي، وتوفير الظروف التعليمية المناسبة التي  تعمل على تحفيز الطلبة على الدراسة منذ بداية العام الدراسي لتحقيق أفضل النتائج.
الكلمات المفتاحية: الإدارة المدرسية، التحصيل الدراسي، مدير المدرسة، المرحلة الاساسية،  تربية السلط

الكلمات الرئيسية