A Smart–board Based Program to Develop EFL Primary School Pupils ‎Writing Skills and their Self-efficacy

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

Abstract
‎The aim of the current study is to measure the effect of using smart board on improving paragraph writing ‎skills and developing self-efficacy among fourth grade students.‎ The participants in the current study were (43) pupils of 4th grade ‎primary school that are randomly selected in Hafez Enan Official ‎Language School in Salamoon El Komash of Dakahleya governorate. The study found that There is a statistically significant difference in favor of the Post – Test with the highest mean score = (108.42), where the value of t = (15.976), a statistically significant value at 0.01 in the Writing Skill Test ‎. And For the (All sub- skills ‎) There is a statistically significant difference in favor of the Post – Test with the highest mean score = (60.72), where the value of t = (15.960), a statistically significant value at 0.01. There is a statistically significant difference in favor of the Post – Test with the highest mean score = (5.77), where the value of t = (16.746), a statistically significant value at 0.01, and for all self-efficacy scale, there is a statistically significant difference in favor of the Post – Test with the highest mean score = (27.07), where the value of t = (10.741) a statistically significant value at 0.01. Eta Square values ranged from (0.41 – 0.88), indicating that the effect of using the smartboard have a large Effect in Enhancing English writing skills of  4th grade primary school students.
الملخص
هدفت الدراسة الحالية إلى قياس أثر استخدام السبورة الذكية في تحسين مهارات كتابة الفقرة وتنمية الكفاءة الذاتية لدى طلاب الصف الرابع الابتدائي، وقد تكونت عينة الدراسة من (43) طالب وطالبة من الصف الرابع الابتدائي تم اختيارهم عشوائياً من مدرسة حافظ عنان الرسمية للغات بمركز سلامون القماش بمحافظة الدقهلية، وقد توصلت الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائياً لصالح الاختبار البعدي بأعلى متوسط ​​حسابي = (108.42)، حيث بلغت قيمة t = (15.976)، وهي قيمة دال إحصائياً عند مستوى 0.01 في اختبار مهارة الكتابة. وبالنسبة لـ (جميع المهارات الفرعية) يوجد فرق دال إحصائيًا لصالح الاختبار البعدي بأعلى متوسط ​​= ‎(60.72)، حيث بلغت قيمة t = (15.960)، وهي قيمة دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة 0.01. ويوجد فرق دال إحصائيًا لصالح الاختبار البعدي بأعلى متوسط ​​= ‎(5.77)، حيث بلغت قيمة t = (16.746)، وهي قيمة دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة 0.01، وبالنسبة لجميع مقياس الكفاءة الذاتية يوجد فرق دال إحصائيًا لصالح الاختبار البعدي بأعلى متوسط ​​= ‎(27.07)، حيث بلغت قيمة t = (10.741)، وهي قيمة دالة إحصائيًا عند مستوى دلالة 0.01. وترواحت قيم مربع إيتا بين (0.41 – 0.88)، مما يشير إلى أن استخدام السبورة الذكية له تأثير كبير في تحسين مهارات الكتابة باللغة الإنجليزية لدى طلاب الصف الرابع الابتدائي.

الكلمات الرئيسية