الفروق بين طريقة دلتا المعلمية لتقدير الدرجات وطريقة كيرنل اللامعلمية في دقة تقدير مَعْلَمَة القدرة...

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن الفروق بين طريقة دلتا المعلمية لتقدير الدرجات وطريقة كيرنل اللامعلمية في دقة تقدير مَعْلَمَة القدرة من خلال استخدام بيانات مُولّدة (بأسلوب المحاكاة)، وفق طريقة مونت كارلو (MCM) على (50) فقرة ثنائية التدريج (0،1).  وقد تم الحكم على دقة التقدير باستخدام مؤشر الخطأ المعياري للتقدير (S.E.E). وتوصلت نتائج الدراسة إلى ما يلي: وجود فروق دالة احصائياً عند مستوى الدلالة (α=0.05) في دقـة تقـدير معلمة القدرة المقدرة تبعا لحجم العينة وتوزيع البيانات، وعدم وجود فروق دالة احصائياً عند مستوى الدلالة (α=.05) في دقـة تقـدير معلمة القدرة تبعاً لطريقة تقدير الدرجات (دلتا DSM-L المعلمية وكيرنل KS اللامعلمية)"، وجود فروق دالة احصائياً في التفاعل الثلاثي عند مستوى الدلالة (α=.05) في دقـة تقـدير معلمة القدرة المقدرة بين كل من طريقة التقدير وحجم العينة وتوزيع البيانات، كما توضح النتائج أن طريقة دلتا توفر باستمرار تقديرات للقدرة أكثر استقرارًا وموثوقية عبر أنواع توزيع مختلفة وأحجام عينات مقارنة بطريقة كيرنل، والتي تميل إلى إنتاج تقديرات ذات تباين أعلى ودقة أقل، وخاصة في التوزيعات الملتوية. وبناء على ما توصلت اليه الرسالة توصي الباحثة باستخدام طريقة                 (دلتا DSM-L) في تحليل المفردات الاختباري ثنائية الاستجابة وفي التقدير، حيث تبين من نتائج هذه الدراسة أن كلا الطريقتين تعطيان نتائج إحصائية متشابهة، إلا أن طريقة دلتا تظل الأنسب في تفسير النتائج.
الكلمات المفتاحية: دقة تقدير مَعْلَمَة القدرة، طريقة دلتا المعلمية، طريقة كيرنل اللامعلمية، مؤشر الخطأ المعياري للتقدير (S.E.E).
 
Differences Between the Parametric Delta Scoring Estimation Method and the Non-Parametric Kernel Method on the Accuracy of Ability Parameter Estimation
 
Hind Abdullah ALjaser, Eqbal Z. Darandari
Department of Psychology, College of Education, King Saud University, KSA.
Email: H-M-R44@hotmail.com
Abstract:
       This study aimed to Differences Between the Parametric Delta Scoring Estimation Method and the Non-Parametric Kernel Method on the Accuracy of Ability Parameter Estimation. The analysis was conducted using simulated data generated through the Monte Carlo method (MCM), consisting of 50 binary items (0,1) with sample sizes of 100, 250, 500, and 1000, and different data distributions (normal, simple positive skew, severe positive skew, simple negative skew, and severe negative skew). To answer the research questions, the DELTA program was used to estimate item and person parameters according to the parametric Delta model, and the R program was employed to estimate parameters using the non-parametric Kernel method (KS). The accuracy of the estimation was assessed using the Standard Error of Estimation (S.E.E). A three-way mixed analysis of variance (ANOVA) was conducted, and the results revealed the following: statistically significant differences were found at the α =.05 level in the accuracy of ability parameter estimation based on sample size and data distribution; no statistically significant differences were found at the α =.05 level in the accuracy of ability parameter estimation based on the scoring estimation method (Delta DSM-L parametric and Kernel KS non-parametric); statistically significant differences were observed in the three-way interaction (estimation method, sample size, and data distribution) at the α =.05 level in the accuracy of ability parameter estimation,The results showed that the Delta method consistently provided more stable and reliable ability estimates across different data distributions and sample sizes compared to the Kernel method, which tended to produce estimates with higher variance and lower accuracy, especially in skewed distributions. Based on the findings, the researcher recommends using the Delta DSM-L method for analyzing binary-response test items and for estimation purposes, as the results of this study indicate that both methods yield similar statistical outcomes. However, the Delta method remains the more suitable choice for interpreting results.
Keywords: Accuracy of Ability Parameter Estimation, Parametric Delta Method, Non-Parametric Kernel Method, Standard Error of Estimation (S.E.E).

الكلمات الرئيسية