برنامج تدريبي قائم على التعلم التشاركي الإلكتروني لتنمية مهارات التفكير الحاسوبي لدى معلمي التاريخ بالكويت

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي التعرف على فاعلية برنامج تدريبي قائم على التعلم التشاركي الإلكتروني لتنمية التفكير الحاسوبي والكفاءة الذاتية لدى معلمي التاريخ بالكويت، وتمثلت أدوات البحث اختبار مهارات التفكير الحاسوبي، وتوصلت النتائج إلى وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى دلالة (≤ 0.05) بين متوسطي درجات المعلمين لعينة البحث في التطبيقين القبلي والبعدي للاختبار التفكير الحاسوبي لصالح التطبيق البعدي"، وحقق البرنامج التدريبي المقترح القائم على التعلم التشاركي الإلكتروني فاعلية لا تقل عن (0.6) في تنمية مهارات التفكير الحاسوبي لدى عينة البحث وفقاً لنسبة الفاعلية لـ( ماك جوجيان).
الكلمات المفتاحية: البرنامج التدريبي- التعلم التشاركي الإلكتروني- التفكير الحاسوبي.
Abstract:
The aim of the current research is to identify the effectiveness of a training program based on e-participatory learning to develop computational thinking and self-efficacy among history teachers in Kuwait. The research tools were a test of computational thinking skills and a self-efficacy scale. The results concluded that there was a statistically significant difference at the level of significance (≤ 0.05) between... The average scores of the teachers for the research sample in the pre- and post-applications of the computational thinking test are in favor of the post-application. The proposed training program based on e-participatory learning achieved an effectiveness of no less than (0.6) in developing the cognitive aspects of computational thinking skills among the research sample according to the effectiveness rate of (McGogian).
Keywords: training program - electronic participatory learning - computational thinking.

الكلمات الرئيسية