استخدام استراتيجية المحطات التعليمية في التدريس لتنمية مهارات الحل الإبداعي للمشكلات الرياضية لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

10.21608/maed.2024.392199

المستخلص

هدف البحث الحالي الي تحديد فعالية استراتيجية المحطات التعليمية في تنمية مهارات الحل الإبداعي للمشكلات الرياضية لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية، تكونت عينة البحث من (80) تلميذ من تلاميذ الصف الأول الإعدادي، موزعين علي مجموعتين: احداهما تجربيه (40) تلميذ، والأخرى ضابطة (40) تلميذ، بمدرستين من مدارس ادارة أجا التعليمية التابعة لمحافظة الدقهلية، وللإجابة علي أسئلة البحث والتحقق من صحة الفروض قام الباحث بإعداد كراسة الأنشطة ودليل المعلم باستخدام الاستراتيجية المتبعة، وايضا تطبيق من اختبار مهارات الحل الإبداعي للمشكلات الرياضية قبليًا وبعديًا علي مجموعتي البحث.
وتم التوصل إلى النتائج الآتية:

يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.01≥α) بين متوسطي درجات تلاميذ المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبار الحل الإبداعي للمشكلات الرياضية لصالح تلاميذ المجموعة التجريبية.
يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0.01≥α) بين متوسطي درجات تلاميذ المجوعة التجريبية في التطبيق (القبلي / البعدي) في اختبار الحل الإبداعي للمشكلات الرياضية لصالح التطبيق البعدي.

توصيات ومقترحات: في ضوء ما أسفر عنه البحث الحالي من نتائج فإنه يجب حث المعلمين على استخدام استراتيجيات التعلم النشط منها استراتيجية المحطات التعليمية في تدريس الرياضيات.
الكلمات المفتاحية: استراتيجية المحطات التعليمية – الحل الإبداعي للمشكلات الرياضي.
Abstract:
The aim of the current research is to determine the effectiveness of the educational stations strategy in developing achievement, creative solution skills for mathematical problems, and the Enjoyment of learning among preparatory school students. The research sample consisted of (80) first-year preparatory school students, distributed into two groups: experimental group (40) students, control group (40) A student, in two schools of the Aja Educational Administration in Dakahlia Governorate, and parity was achieved between the two groups in terms of some extraneous variables. The researcher prepared a test measure creative solving skills for mathematical problems, , in addition to the teacher’s guide in light of the strategy used and the activity booklet, during the first semester of the year 2023/2024 AD.
The following results were reached:

There is a statistically significant difference at the level of significance (0.01≥α) between the mean scores of the students of the experimental and control groups in the post-application of the creative problem-solving test for mathematical problems in favor of the students of the experimental group.
There is a statistically significant difference at the level of significance (0.01≥α)between the mean scores of the experimental group students in the (pre/post) application of the creative problem-solving test for mathematical problems in favor of the post application.

Recommendations and proposals:
In view of the results of the current research, teachers must be urged to use active learning strategies, including the educational stations strategy, in teaching mathematics.
key words: Educational stations strategy - creative problem-solving of mathematics

الكلمات الرئيسية