مستخلص البحث: هدف البحث الحالي إلي الكشف عن فعالية استخدام استراتيجية الرحلات المعرفية عبر الويب في تصويب التصورات الخطأ في الفيزياء لدي طلاب المرحلة الثانوية، وتكونت مجموعة البحث من (60) طالب وطالبة من طلاب الصف الثاني الثانوي بمحافظة الغربية، وتم تقسيمهم إلي مجموعتين إحداهما تجريبية قوامها (30 طالبة) بمدرسة الشهيد السادات الثانوية بنات بمدينة سمنود درسوا موضوعات فصل "الضوء" باستخدام استراتيجية الرحلات المعرفية عبر الويب، والآخري ضابطة قوامها (30 طالب) بمدرسة سمنود الثانوية بنين بمدينة سمنود درسوا موضوعات فصل "الضوء" بالطريقة المعتادة، وتم إعداد مواد المعالجة التجريبية وهي: "دليل المعلم، وكراسة نشاط الطالب،" ، وبالإضافة إلي إعداد أدوات البحث وهي: "اختبار التصورات الخطأ "، وتوصلت نتائج البحث إلي: "فعالية استخدام الرحلات المعرفية عبر الويب في تصويب التصورات الخطأ في الفيزياء لدي طلاب المرحلة الثانوية". الكلمات المفتاحية:الرحلات المعرفية عبر الويب، التصورات الخطأ، الفيزياء، طلاب المرحلة الثانوية. Abstract
The aim of the current research is to reveal the effectiveness of using the web quest strategy in correcting misconceptions in physics among secondary school students. The research group consisted of (60) male and female students from the second year of secondary school in Gharbia Governorate, and they were divided into two groups. One of them was an experimental group consisting of 30female students) at the Martyr Sadat Secondary School for Girls in the city of Samannoud. They studied the topics of the “Light” chapter using web quest strategy. The other was a control group consisting of (30 students) at Samanoud Secondary School for Boys in the city of Samanoud. They studied the topics of the “Light” chapter by traditional teaching method, and the experimental treatment materials were prepared, which are: “The teacher’s guide, and the student’s activity booklet,” and in addition to preparing the research tools, which are: “The misconceptions test in physics.” The results of the research showed that: “The effectiveness of using web quest in correcting wrong perceptions in physics among secondary school students.”Keywords: Web quest, misconceptions,physics,Secondary Stage Students.
شحــاتة, هنــد عــلاء الديــن. (2024). استخدام الرحلات المعرفية عبر الويب في تصويب التصورات الخطأ في الفيزياء لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 125(5), 1557-1576. doi: 10.21608/maed.2024.391028
MLA
هنــد عــلاء الديــن شحــاتة. "استخدام الرحلات المعرفية عبر الويب في تصويب التصورات الخطأ في الفيزياء لدى طلاب المرحلة الثانوية", مجلة کلية التربية بالمنصورة, 125, 5, 2024, 1557-1576. doi: 10.21608/maed.2024.391028
HARVARD
شحــاتة, هنــد عــلاء الديــن. (2024). 'استخدام الرحلات المعرفية عبر الويب في تصويب التصورات الخطأ في الفيزياء لدى طلاب المرحلة الثانوية', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 125(5), pp. 1557-1576. doi: 10.21608/maed.2024.391028
VANCOUVER
شحــاتة, هنــد عــلاء الديــن. استخدام الرحلات المعرفية عبر الويب في تصويب التصورات الخطأ في الفيزياء لدى طلاب المرحلة الثانوية. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2024; 125(5): 1557-1576. doi: 10.21608/maed.2024.391028