واقع دور الإدارة المدرسية في تحقيق التنمية المهنية المستدامة لمعلمي التعليم ‏الثانوي بالمملكة العربية السعودية ‏

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص الدراسة
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع  دور الإدارة المدرسية في تحقيق التنمية المهنية المستدامة لمعلمي التعليم الثانوي بالمملكة العربية السعودية، وتحقيقًا لأهداف الدراسة اتبع الباحث المنهج الوصفي للخروج بالإطار النظري للدراسة، وبناء بطاقة الاستبيان المطبقة على عينة الدراسة، وتم تطبيق الاستبانة على عينة قومها  (237) مدير، ووكيل، ومعلم من مدارس التعليم الثانوي بمحافظة وادى الدوسري بالمملكة العربية السعودية، وخلصت نتائج الدراسة إلى أنّ الإدارة المدرسية تؤدى دورها فى تحقيق التنمية المهنية المستدامة للمعلمين في جميع الأبعاد (التخطيط والمتابعة، التدريب والتطوير المهني، التواصل والاتصال، استخدام التكنولوجيا في التعليم) بدرجة كبيرة، كما أظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين عينة الدراسة في متغير الوظيفة، والدرجة العلمية، ووجود فروق ذات دلالة أحصائية مرتبطة بسنوات الخبرة لصالح سنوات الخبرة الأقل، وأوصت الدراسة بتمكين الإدارة المدرسية من القيام بأدوارها في التنمية المهنية المستدامة للمعلمين.
كلمات مفتاحية: الإدارة المدرسية- التنمية المهنية المستدامة.
Abstract
The aim of the study was to identify the role of school administration in achieving sustainable professional development for secondary school teachers in the Kingdom of Saudi Arabia. In order to achieve the study's objectives, the researcher followed a descriptive methodology to develop the theoretical framework of the study, and constructed a questionnaire to be administered to a sample of 237 principals, vice principals, and teachers from secondary schools in Wadi Al-Dawasir province, Saudi Arabia. The results of the study indicated that school administration plays its role in achieving sustainable professional development for teachers in all dimensions (planning and monitoring, training and professional development, communication and outreach, and the use of technology in education) to a great extent. The study also revealed no statistically significant differences among the study sample in terms of job position and academic degree, while there were statistically significant differences related to years of experience, favoring those with less experience. The study recommended empowering school administration to perform its roles in the sustainable professional development of teachers.
Keywords: School administration, sustainable professional development

الكلمات الرئيسية