A Cognitive Linguistic Reading of Some ‎Counterfactual Examples in Leila Aboulela's Minaret

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

Abstract
This research seizes the interdisciplinary nature of cognitive linguistics, for the field offers a shared ground with psychology on different topics including counter-factuality. Cognitive linguistics is utilized to analyze counterfactual examples from the context of Leila Aboulela's Minaret hinting the psychological status of Najwa, the main female character. As the analysis goes, conceptual blending appears to form the core of counterfactual thinking, for it reinforces humans' automatic propensity of creating alternative scenarios. The blending theory depends on what is already known and stored in humans' minds, and from that point counter-factuality helps imaginatively alternate reality to satisfy the humans' propensity, which is uncontrollable.
Keywords:  Cognitive linguistics, counter-factuality, conceptual blending, mental spaces
 
المستخلص
يهدف هذا البحث إلى تحليل بعض أمثلة التفكير المعاكس للواقع متبنيا في ذلك اللغويات المعرفية وطبيعتها ثنائية التخصص؛ حيث تتشارك مع مجال علم النفس في تناول موضوعات مختلفة منها التفكير المعاكس. يستخدم البحث اللغويات المعارفية في تحليل أمثلة مخالفة للحقيقة من رواية المئذنة للكاتبة ليلى أبو العلا مشيرا إلى الحالة النفسية لنجوى_الشخصية النسائية الرئيسية.  و بتحليل الأمثلة يتضح أن عملية الدمج المعارفي أساس التفكير المعاكس للحقيقة، كما أنها تؤكد ميل البشر التلقائي لخلق سيناريوهات بديلة. تعتمد نظرية الدمج على ما هو معروف و سبق تخزينه في العقل البشري، و من هذا المنطلق تساعد الأفكار المعاكسة للواقع على تغيير الواقع بشكل تخيلي مما يؤدي إلى إرضاء الميل البشري للتخيل ، وهو أمر غير خاضع للتحكم.
كلمات مفتاحية: لغويات معارفية، حقيقة معاكسة للواقع، الدمج المفاهيمي، الحيز العقلي

الكلمات الرئيسية