The Effect of Online Emotional Intelligence‏ ‏Activities ‎on Improving EFL Speaking Skills of Secondary Stage ‎Students and their Self-Regulation

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

Abstract
This study investigated the effect of online emotional intelligence activities to improve first year secondary stage students' EFL speaking skills and their self-regulation towards learning these skills. Participants of the study were two groups of 60 first year secondary students (one experimental and one control). Instruments of the study were an EFL speaking  test and a self-regulation scale in form of questionnaire items to measure 1st secondary stage students' self-regulation towards learning speaking skills. The experimental group was taught using online emotional intelligence activities and the control group received regular instruction. Post-test and scale were  administered to both groups after the course has been applied. Results showed that experimental group outperformed the control one. This indicated that the online emotional intelligence activities had a significant impact on developing EFL speaking  skills and increased the self-regulation of the participants. Therefore, it is concluded that using online emotional intelligence activities is effective in improving EFL speaking skills for secondary stage students and their self-regulation towards learning these skills.
Key words: Online learning, Emotional Intelligence ,EFL speaking  Skills, Self-Regulation
((الخلاصة))
هدفت هذه الدراسة إلي التحقق من تأثير استخدام أنشطة الذكاء العاطفي القائمة علي الانترنت لتطوير مهارات التحدث  لدي طلاب الصف الأول الثانوي وتنظيهم الذاتي. اعتمدت هذه الدراسة علي التصميم شبه التجريبي لتحقيق هذا الهدف، تم استخدام أربعة أدوات  : (١) قائمة مهارات التحدث و(٢) اختبار مهارات التحدث و(٣) مقياس التنظيم الذاتي (٤) بطاقة ملاحظة .
تتكون العينة الدراسة من ٦٠ طالبة من الصف الأول الثانوي بمدرسة دنشواي الثانوية.  تم تقسيم المشاركين إلي مجموعتين . مجموعة تجريبية (٣٠) طالبة يتم تدريبهم من خلال أنشطة الذكاء  العاطفي عبر الانترنت والمجموع الأخري (٣٠) طالبة يتم تدريسهم بالطريقة التقليدية ( تدريس وجها لوجه) .
أشارت النتائج إلي وجود فروق ذو دلالة إحصائية بين متوسط درجات الاختبار البعدين  المجموعتين لصالح لمجموعة التجريبية. بالإضافة إلي وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط الدرجات الاختبار القبلي  والبعدي للمجموعة التجريبية لصالح الاختبار البعدي. قدمت الدراسة الحالية دليلا واضحا علي استخدام أنشطة الذكاء العاطفي عبر الانترنت كاستراتيجية  فعالة في تحسين مهارات التحدث باللغة الإنجليزية لدي طلاب لصف الأول الثانوي بمدرسة دنشواي المشتركة الثانوية والذي له تأثير كبير علي تطوير مهاراتهم بالتحدث باللغة الإنجليزية وتنظيمهم ذاتيا .
خلصت الدراسة وأوصت باستخدام الأنشطة الذكاء العاطفي عبر الانترنت لتحسين هذه الأنشطة وتعلم مهارات التحدث باللغة الإنجليزية وتنظيمهم ذاتيا.
في ضوء هذه النتائج ، أوصت الدراسة بضرورة تنفيذ أنشطة الذكاء العاطفي عبر الانترنت في تدريس اللغة الإنجليزية لتحقيق نتائج أفضل في مهارات التحدث لدي الطلاب لتحقيق أهداف التعلم الفعال وتحسين تنظيمهم ذاتيا

الكلمات الرئيسية