استخدام التعلم الاستقصائي الموجه نحو العملية في تعديل التصورات البديلة للمفاهيم الفيزيائية لدي طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

المستخلص :
هدف البحث الحالي إلى الكشف عن فعالية  استخدام التعلم الاستقصائي الموجه نحو العملية في تعديل التصورات البديلة للمفاهيم الفيزيائية لدي طلاب المرحلة الثانوية ، وتكونت مجموعة البحث من (٦٠) طالب من طلاب الصف الأول الثانوي بمحافظة الدقهلية، وتم تقسيمهم إلى مجموعتين إحداهما تجريبية عددها (٣٠) طالبة بمدرسة بلقاس  الثانوية بنات درسوا باب الحركة الدائرية باستخدام استراتيجية  التعلم الاستقصائي الموجه نحو العملية في تعديل التصورات البديلة للمفاهيم الفيزيائية الخاصة بالحركة الدائرية ، والأخرى ضابطة عددها (٣٠) طالبة بمدرسة المعصرة الثانوية المشتركة درسوا باب الحركة الدائرية بالطريقة المعتادة، وقد قام الباحث بإعداد مواد المعالجة التجريبية وهي دليل المعلم، وكراسة نشاط الطالب ، وإعداد أدوات البحث وهي اختبار التصورات البديلة في باب الحركة الدائرية  واستبيان للمعلمين عن التصورات البديلة للمفاهيم الفيزيائية في الحركة الدائرية لدي الطلاب ، وقد توصلت نتائج البحث إلى فاعلية استراتيجية التعلم الاستقصائي الموجه نحو العملية في تعديل التصورات البديلة للمفاهيم الفيزيائية لدي طلاب المرحلة الثانوية، وفي ضوء هذه النتائج قدم الباحث بعض التوصيات، والبحوث المقترحة.
الكلمات المفتاحية : الاستقصاء الموجه ، التصورات البديلة ، المفاهيم الفيزيائية ، الحركة الدائرية
Abstract :
The aim of the current research is to investigate the effectiveness of using process-oriented guided inquiry learning in modifying alternative conceptions of physics concepts among secondary school students. The research group consisted of 60 first-year secondary school students in Dakahlia Governorate, divided into two groups. The experimental group, consisting of 30 female students at Balqas Girls' Secondary School, studied circular motion using the process-oriented guided inquiry learning strategy to modify alternative conceptions of physics concepts related to circular motion. The control group, consisting of 30 female students at Al-Ma'sarah Joint Secondary School, studied circular motion using the conventional method. The researcher prepared the experimental treatment materials, including the teacher's guide and student activity booklet, and developed research tools, including an alternative conceptions test on circular motion and a questionnaire for teachers about students' alternative conceptions of physics concepts related to circular motion. The research results indicated the effectiveness of the process-oriented guided inquiry learning strategy in modifying alternative conceptions of physics concepts among secondary school students. Based on these results, the researcher provided some recommendations and suggested future research.
Keywords: Guided inquiry, Alternative conceptions, Physics concepts, Circular motion.

الكلمات الرئيسية