ملخص البحث: هدف البحث الحالي إلى التعرف على دور المؤسسات التربوية في مواجهة ظاهرة التفكك الأسري في المجتمع الكويتي، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي ،وتوصل البحث إلى أن الأسرة هي النواه لتكوين المجتمع وتحديد تصرفات أفرادها، فهي مصدر العادات والعرف والتقاليد وقواعد السلوك فلابد من إصلاحها لكي يكون قاعدة أساسية في تنمية المجتمع والسير نحو الرقي والازدهار، ولا يكون ذلك إلا بتفعيل دور الأسرة وقيام كل فرد منهم بواجبه اتجاه المجتمع، كما أن للمدرسة لها دور كبير في تهيئة الطفل اجتماعياً من خلال نقل ثقافة المجتمع وتبسيطها وتفسيرها إليه بعد أن تعمل على تنقيحها وتنقية عناصرها التي يمكن تقديمها للطفل. والمؤسسات الدينية لها دور كبير في عملية التنشئة الدينية للأبناء إذ تساعد على ترجمة التعاليم السماوية إلى سلوك معياري يطبقه الفرد في حياته. المؤسسات الدينية لها دور كبير في الحفاظ على تراث المجتمع الذي يتضمن مجموعة القيم والتقاليد والدين السائد بين أفراد المجتمع، وللمؤسسات الإعلامية دور كبير في مواجهة ظاهرة التفكك الأسري من خلال عرض برامج دينية لتوصيل رسائل توعية للحفاظ على الأسرة باعتبارها اللبنة الأولي لبناء المجتمع ولهذا يوصي البحث بضرورة تفعيل دور المؤسسات التربوية في التعرف على المشكلات المسببة للتفكك الأسري والعمل على حلها. كلمات مفتاحية: المؤسسات التربوية- التفكك الأسري. Abstract
The aim of the current research is to identify the role of educational institutions in confronting the phenomenon of family disintegration in Kuwaiti society. The researcher used the descriptive approach, and the research concluded that the family is the nucleus for forming society and determining the actions of its members. It is the source of customs, customs, traditions and rules of behavior, so it must be reformed in order for it to be a basic rule. In developing society and moving towards progress and prosperity, this can only be done by activating the role of the family and each one of them performing his duty towards society. The school also has a major role in preparing the child socially by transmitting the culture of society, simplifying it and interpreting it to him after working to refine it and purify its elements that can Present it to the child. Religious institutions have a major role in the process of religious upbringing of children, as they help translate divine teachings into standard behavior that the individual applies in his life. Religious institutions have a major role in preserving the heritage of society, which includes the set of values, traditions, and religion prevailing among members of society. Media institutions have a major role in confronting the phenomenon of family disintegration by presenting religious programs to deliver awareness messages to preserve the family as the primary building block for building society. This is why the research recommends the necessity of Activating the role of educational institutions in identifying the problems that cause family disintegration and working to solve them. Keywords: organizational institution - family disintegration
العازمي, فاطمة حمد مطلق. (2024). المؤسسات التربوية ودورها في مواجهة ظاهرة التفكك الأسري في المجتمع الكويتي. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 124(3), 1509-1544. doi: 10.21608/maed.2024.359035
MLA
فاطمة حمد مطلق العازمي. "المؤسسات التربوية ودورها في مواجهة ظاهرة التفكك الأسري في المجتمع الكويتي". مجلة کلية التربية بالمنصورة, 124, 3, 2024, 1509-1544. doi: 10.21608/maed.2024.359035
HARVARD
العازمي, فاطمة حمد مطلق. (2024). 'المؤسسات التربوية ودورها في مواجهة ظاهرة التفكك الأسري في المجتمع الكويتي', مجلة کلية التربية بالمنصورة, 124(3), pp. 1509-1544. doi: 10.21608/maed.2024.359035
VANCOUVER
العازمي, فاطمة حمد مطلق. المؤسسات التربوية ودورها في مواجهة ظاهرة التفكك الأسري في المجتمع الكويتي. مجلة کلية التربية بالمنصورة, 2024; 124(3): 1509-1544. doi: 10.21608/maed.2024.359035