فاعلية برنامج تدريبي قائم على نظرية الحل الإبداعي ‏للمشكلات (‏TRIZ‏) في تنمية التفكير المستقبلي لدى ‏طلبة المرحلة الثانوية في مدارس لواء الشوبك‎ ‎بالأردن

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

ملخص الدراسة
هدفت الدراسة الحالية إلى التحقق من فاعلية برنامج تدريبي قائم على نظرية الحل الإبداعي للمشكلات في تنمية التفكير المستقبلي لدى طلبة المرحلة الثانوية في مدارس لواء الشوبك بالأردن في العام الدراسي 2022/2023م، وتكونت عينة الدراسة من (66) طالباً من طلبة المرحلة الثانوية في مدرسة الشوبك الثانوية للبنين بالصف الأول الثانوي (العلمي، الأدبي)، قسم الباحث العينة الى مجموعتين، مجموعة تجريبية عددها (28) طالبًا، ومجموعة ضابطة عددها (38) طالبًا، واعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي، واستخدم الباحث مقياس مهارات التفكير المستقبلي، وأسفرت الدراسة عن وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طلبة المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي لمقياس التفكير المستقبلي بأبعاده (التخطيط المستقبلي ، التنبؤ المستقبلي ، التفكير الإيجابي بالمستقبل، التخيل المستقبلي ، تطوير السيناريو المستقبلي وتقييم المنظور المستقبلي) لصالح طلاب المجموعة التجريبية، ووجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطي درجات طلبة المجموعة التجريبية في القياسات (القبلي، والبعدي، والتتبعي) لمقياس التفكير المستقبلي لصالح طلبة المجموعة التجريبية ولا توجد فروق دالة احصائياً بين متوسطي درجات القياسين البعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية، وفي ضوء النتائج قدم الباحث عددًا من التوصيات والبحوث المقترحة.
الكلمات المفتاحية: نظرية الحل الإبداعي للمشكلات-التفكير المستقبلي.
Abstract
The current study aimed to measure the effectiveness of a training program based on the theory of creative problem solving in developing future thinking among secondary school students in the schools of Al- Shobak District. The study sample consisted of (66) secondary school students at Al-Shoubak Secondary School for Boys in the first year of secondary school (scientific, literary).tt It was divided into two groups, the first experimental group of (28) students, and the second group of (38) control students requesting the affiliatefor a regionAl-Shobak educational district in Jordan in the academic year2021/2022, and the study relied on the experimental approach. Future imagination, developing the future scenario among secondary school students in the schools of the Shobak District in Jordan towards the experimental group، and there is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental group in the measurements (pre, post, and follow-up) of the future thinking scale among secondary school students . In the schools of the Shobak District in Jordan, and there is a statistically significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in the post-measurement of the creative self-efficacy scale with its dimensions: self-efficacy in creative thinking among secondary school students in the schools of the Shawbak District in Jordan, There are no statistically significant differences between the average scores of the post and follow-up measurements for the experimental group. According tothe results, the researcher presented several recommendations and suggested research.
creative problem solving theory - future thinking –: Keywords

الكلمات الرئيسية