برنامج مقترح قائم على التعلم الرقمي في تدريس مادة الاجتماعيات لتنمية ‏التحصيل الدراسي لدى طالبات المرحلة المتوسطة في المدارس العراقية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي التعرف على فاعلية برنامج مقترح قائم على التعلم الرقمي في تدريس مادة الاجتماعيات لتنمية التحصيل الدراسي لدى طالبات المرحلة المتوسطة في المدارس العراقية، ولتحقيق هذا الهدف تم بناء أداة البحث والمتمثلة في اختبار تحصيلي وتمثلت عينة البحث من (60) طالبة مقسمة إلي مجموعتين الأولي تجريبية والبالغ عددها من(30) طالبة والثانية ضابطة والبالغ عددها(30) طالبة، وتوصلت نتائج البحث إلي تحقيق البرنامج المقترح القائم على التعلم الرقمي فاعلية في تنمية التحصيل الدراسي لدى طالبات المجموعة التجريبية .
الكلمات المفتاحية: برنامج مقترح قائم على التعلم الرقمي- التحصيل الدراسي.
Abstract:
The current research aimed to identify the effectiveness of a proposed program based on digital learning in teaching social studies to develop academic achievement among middle school female students in Iraqi schools. To achieve this goal, research tools were built, which are both a measure of the trend towards digital learning, and an achievement test. The research sample consisted of (60) female students were divided into two groups, the first an experimental group of (30) female students and the second a control group of (30) female students. The results of the research led to the proposed program based on digital learning being effective in developing academic achievement among the female students of the experimental group.
Keywords: A proposed program based on digital learning - academic achievement.

الكلمات الرئيسية