فاعلية استخدام التعلم القائم على المشروعات لتنمية ‏مهارات البحث العلمي والتحصيل في مادة العلوم لدى ‏تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص البحث
هدف البحث الحالي إلى التحقق من فاعلية استخدام التعلم القائم على المشروعات لتنمية مهارات البحث العلمي والتحصيل في مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية؛ ولتحقيق هذا الهدف سعى البحث للإجابة عن السؤال الرئيس التالي: ما فاعلية استخدام التعلم القائم على المشروعات لتنمية مهارات البحث العلمي والتحصيل في مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية؟، وتكونت عينة البحث من (100) تلميذة من تلميذات الصف الأول الإعدادي بمدرستي (المغازي الإعدادية بنات، والإعدادية بنات، التابعتيين لإدارة بلقاس التعليمية)، وتم تقسيمهن بالتساوي إلى مجموعتين؛ الأولى: مجموعة تجريبية: وتشتمل على (50) تلميذة درسوا وحدتين من مقرر العلوم للفصل الدراسي الثاني باستخدام التعلم القائم على المشروعات، والثانية: مجموعة ضابطة: وتشمل (50) تلميذة درسوا وحدتين من مقرر العلوم للفصل الدراسي الثاني وفقًا للطريقة المعتادة، وقد قامت الباحثة بإعداد مواد المعالجة التجريبية المتمثلة في " دليل المعلم، وكراسة نشاط التلميذ، بالإضافة إلى إعداد أدوات البحث والمتمثلة في: اختبار مهارات البحث العلمي، والاختبار التحصيلي"، وقد أسفرت نتائج البحث عن فاعلية استخدام التعلم القائم على المشروعات لتنمية بعض مهارات البحث العلمي والتحصيل في مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، وفي ضوء هذه النتائج قدمت الباحثة بعض التوصيات، والبحوث المقترحة، وقد أسفرت نتائج البحث عن:

" يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات تلميذات المجموعتين (التجريبية والضابطة) في التطبيق البعدى لاختبار مهارات البحث العلمي لصالح المجموعة التجريبية".
"يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات تلميذات المجموعة التجريبية في التطبيقين (القبلي والبعدى) لاختبار مهارات البحث العلمي لصالح التطبيق البعدي".
وجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات المجموعتين (التجريبية والضابطة) في التطبيق البعدى للاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية".
"يوجد فرق ذو لالة إحصائية عند مستوى (0,01) بين متوسطي درجات تلميذات المجموعة التجريبية في التطبيقين (القبلي والبعدى) للاختبار التحصيلي لصالح التطبيق البعدي".

كلمات مفتاحية: التعلم القائم على المشروعات، مهارات البحث العلمي، التحصيل، المرحلة الإعدادية.
Abstract
The aim of the current research is to verify the Effectiveness of Project- Based Learning (PBL) in Developing scientific research skills and achievement in science among preparatory school students. To achieve this goal, the research sought to answer the following main question: what is the Effectiveness of Project- Based Learning (PBL) in Developing scientific research skills and achievement in science among preparatory school students?, the research sample consisted of (100) female first- year preparatory students in the two schools ( Al- Maghazi preparatory girls and preparatory girls), affiliated with the Belqas Educational Administration, and they were divided equally into two groups: the first is an experimental group, it includes (50) students studying two units from the science course for the second semester using Project- based learning, and the second: a control group that includes (50) students studying two units from the science course for the second semester according to the usual method. The research prepared the experimental treatment materials represented in the “teacher’s guide and the Student’s activity a brochure, in addition to preparing research tools, which are: testing scientific research skills and achievement testing. The results of the research assured the effectiveness of using project- based learning to develop some scientific research skills and achievement in science among preparatory school students, and in the light of these results, the research presented some recommendations and suggested research. The results of the research resulted in:

There is a statistically significant difference at the level of (0.01) between the average score of the students of the two (Experimental and control) in the post- application of the scientific research skills test in favor of the experimental group.
There is a statistically significant difference at the level of (0.01) between the average score of the experimental group’s female students in the pre- and post- applications of the scientific research skills in favor of the post- application.
There is a statistically significant difference at the level of (0.01) between the average score of the two (experimental) groups and the control groups in the post- application of the achievement test in favor of the experimental group.
There is a statistically significant difference at the level of (0.01) between the average score of the experimental group students in the two applications (pre- post) of the achievement test in favor of the post- application.

Keywords: project based learning, scientific research skills, achievement, and preparatory stage

الكلمات الرئيسية