متطلبات تحقيق المرونة التنظيمية لدي مديري المدارس ‏الثانوية بدولة الكويت ‏

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

مستخلص:
هدف الدراسة إلى التعرف علي متطلبات تحقيق المرونة التنظيمية لدي مديري المدارس الثانوية بدولة الكويت، واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي لتحقيق أهداف الدراسة، وتمثلت أداة الدراسة الرئيسة لجمع البيانات في الاستبانة، تم اختيار عينة من مديري المدارس الثانوية بمحافظة الأحمدي بدولة الكويت.
وتوصلت الدراسة إلى أنه: يوجد عدد من المعوقات التي تؤدي إلي صعوبة تطبيق المرونة التنظيمية داخل المدارس الثانوية بدولة الكويت، وللتغلب على هذه المشكلات والمعوقات تم وضع تصور مقترح لكيفية تحقيق المرونة التنظيمية داخل المدارس الثانوية بدولة الكويت ، وقد اتفق أفراد العينة على أهمية تفعيل المرونة التنظيمية داخل المؤسسات التعليمية باعتبارها مبدأ تنظيمي وإداري يسهم في التغلب علي الكثير من المشكلات الإدارية والتنظيمية داخل المؤسسات.   
وقد أوصت الدراسة بمجموعة من المتطلبات التي يجب تحقيقها لتحقيق المرونة التنظيمية داخل المدارس الثانوية ومنها(صياغة فلسفة واضحة لكيفية تفعيل المرونة التنظيمية داخل المدارس الثانوية، نشر الثقافة التنظيمية داخل المؤسسة التعليمية-  ضرورة توفير برامج تدريبية وتأهيلية متخصصة لمديري المدارس في مجال المرونة لتزويدهم بالمهارات اللازمة للقيادة الناجحة، تطوير سياسات وإجراءات تنظيمية مرنة تسمح للمدارس بالتكيف مع التغيرات وذلك من خلال تفويض السلطة وتعزيز الابتكار والإبداع .
الكلمات المفتاحية: المرونة التنظيمية – مديري المدارس الثانوية.
Abstract:
The study aimed to identify the requirements for achieving organizational flexibility among secondary school principals in the State of Kuwait. The researcher used the descriptive analytical approach to achieve the objectives of the study. The main study tool for collecting data was the questionnaire. A sample of secondary school principals in Al-Ahmadi Governorate in the State of Kuwait was selected.
The study found that: There are a number of obstacles that lead to the difficulty of applying organizational flexibility within secondary schools in the State of Kuwait. To overcome these problems and obstacles, a proposed vision was developed for how to achieve organizational flexibility within secondary schools in the State of Kuwait. The sample members agreed on the importance of activating organizational flexibility. Within educational institutions as an organizational and administrative principle that contributes to overcoming many administrative and organizational problems within institutions.
The study recommended a set of requirements that must be achieved to achieve organizational flexibility within secondary schools, including (formulating a clear philosophy for how to activate organizational flexibility within secondary schools, spreading the organizational culture within the educational institution - the necessity of providing specialized training and qualification programs for school principals in the field of flexibility to provide them with the necessary skills for leadership. Successful development involves developing flexible organizational policies and procedures that allow schools to adapt to changes by delegating authority and promoting innovation and creativity.
Keywords: organizational flexibility

الكلمات الرئيسية